Anmeldelse av A United Kingdom, amerikansk film fra 2016

Biografi, Drama, Romantikk Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 9 år

'Rule, Britannia'! En pen og enkel historietime

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 30.03.2017]

Afrikanske Khama var tronarving til landet som nå er Botswana, men valgte og gifte seg med den britiske Ruth Williams. Dette skapte store problemer da de trosset familier, den britiske kolonimakten og ikke minst nabolandet Sør-Afrika som på 40-tallet innførte apartheid.

Denne sanne historien er regissert av skuespiller og regissør Amma Asante. Historien om Khama og Williams fikk enorme virkninger og ble gjenstand for voldsom oppmerksomhet på slutten av 40-tallet.

Ikke overraskende dette selvsagt, og historien har interessant nok mange likheter med britenes eget overhode i dronning Elisabeth og hennes kamp for å få gifte seg med hvem hun ville. Seretse og Ruth sin kamp var dog hakket mer viktig i spørsmål rundt rasesegregering, likestilling og rettigheter på tvers av hudfarge.

Som film er A United Kingdom svært enkel og rett frem. Særlig i starten er den litt oppstykket, brutal i klippene og måten historien raskt hopper fremover på, uten å gå veldig i dybden på noe som helst.

Regien til Asante bærer preg av et enkelt filmspråk, hvor hun altså ikke dykker nevneverdig ned i verken karakterer eller elementer rundt disse to turtelduenes liv. Det blir dessuten utover i historien tendenser til småkjedelig repetering og lite voldsom interessant handling, før det heldigvis og naturlig nok tar seg bedre opp mot slutten.

Som emosjonelt drama, og ikke minst med sin enormt slående og rørende historie, er filmen på sitt beste. Flere sterke scener viser enkelt og effektivt menneskers skepsis, hat og fordommer mot et par hvor den ene er mørk, den andre hvit.

Det er nesten surrealistisk å sitte og se denne historietimen skildre dette, og man gjør seg nok av tanker underveis om hvilke kamper dette paret og utallige andre har kjempet, slik at vi i dag heldigvis er der vi er!

Som idoler og forbilder må historien om Khama og Williams sies å være knallsterk i seg selv som historisk spesiell, rørende og fortjent filmbar. Samspillet og skuespillet av Rosamund Pike og David Oyelowo er dessuten nydelig sjarmerende og hever seeropplevelsen godt opp.

Som film er A United Kingdom mindre interessant og fremstår på sitt enkleste som en tv-produksjon, hadde det ikke vært for de mange brede og pene loactionbildene fra Botswana som tilfører filmen en grunn til å se den på kino. Som formidler av denne konkrete historien begrenser dette derfor seg til en helt grei film.

(Foto/Copyright: KontxtFilm)

• Irishtimes.com
  • Radio Times
  • San Francisco Chronicle

USA, England, Tsjekkia

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»