Anmeldelse av Kast mamma av toget (Throw Momma from the Train), amerikansk film fra 1987

Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 7 år

Jeg myrder din ekskone og du kvitter deg med min mor...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.03.2017]

Filmen begynner med en forfatter med skrivesperre. Larry Donner sliter med å finne fjerde ordet i hans nye roman etter ‘The Night Was ...’. Mye av grunnen til skrivesperren er fordi hans ekskone har gitt ut en bok han har skrevet og påstår det er hennes egen. Hun selger bøker så det koster etter og får 1,5 millioner for filmrettighetene til boken. Han ønsker henne død og er skikkelig irritert og frustrert.

Et annet sted sitter en amatørskribent og drømmer om å bli forfatter. Owen Lift tar skrivekurs hos Larry Donner i en klasse sammen med en haug andre. Owens første tekst er en kriminalnovelle på tre sider med to rollefigurer, der den første av dem dør allerede på side to. Det gjør at det aldri blir vanskelig å gjette morderen. Men Owen sliter ikke bare med å skrive bra, han har også verdens mest irriterende mor. Hun trenger hjelp til alle døgnets tider og er av den ‘bitchete’ typen som ikke er takknemlig for noe og som bare syter, klager, og rakker ned på sønnen som hjelper henne. Det gjør at han ønsker moren død, men det er ikke like lett å gjennomføre.

Ved en tilfeldighet begynner Owen å vanke litt sammen med Larry. De har nemlig en ting felles og det er at de ønsker to forskjellige irriterende kvinner tatt av dage. Etter at Owen får litt proff hjelp til hvordan han skal legge opp kriminalromaner, tar han hjelpen over i det virkelige liv og bruker det for egen vinning. Larry foreslår at motivet for mordet er svært viktig i en kriminalroman og han ber Owen om å se en Hitchcock-film som inspirasjon.

Valget faller på ‘Strangers on a Train’ der den ene hater sin utro kone og den andre hater sin far. Løsningen blir at de slår seg sammen og dreper hverandres hatobjekt, slik at de ikke skal bli tatt. Dette får det til å gå opp et lys for Owen og han tenker at dette kan han realisere med sin skrivelærer Larry. Han skrider derfor til verks og drar sporenstreks til Hawaii der Larrys kone oppholder seg. Og når hun er alene på kanten av en stor båt, slår Owen til og gir henne et lite puff så hun faller på sjøen. Owen forteller hva han har gjort til Larry som vil gå til politiet, men fult så enkelt er det ikke, fordi da vil alle tro at det var Larry som drepte konen sin. Han må derfor gå under dekning og blir hyret til å drepe Owens mor for at ikke Owen skal vitne mot ham…

Jeg husker jeg så denne i barndommen, men synes den var litt kjedelig. I dette gjensynet som godt voksen, hadde filmen vokst en del på meg. Nå liker jeg filmer av det mer mørke slaget og da særlig sorte komedier. Det er en litt intrikate plottinnledning til filmen, men ting er ikke vanskelig å forstå av den grunn. Resten av filmen er heldigvis ganske herlig sort. Liker ekstra godt at filmen hele veien leker med oss og at aldri det forventede skjer rundt neste sving. Med andre ord er dette ganske kult skrudd sammen i manuset.

Hovedrollene blir spilt av Danny DeVito (Owen) og Billy Crystal (Larry Donner). De danner et flott team sammen. Danny DeVito viser at han har noe for seg på det store lerretet i denne filmen. Det samme kan sies om Billy Crystal som er herlig som den irriterte forfatteren. Må også nevne Anne Ramsey som gjør sin aller beste rolle noensinne som den uspiselige moren til Owen. Ramseys rolleprestasjon ble det Oscarnominasjon av.

I mine øyne har denne filmen holdt seg meget godt som komedie fra 1980-tallet. Den er jo selvsagt noe mørk og sær, men det er bare et pluss i min bok. Vi får også mye medlidenhet med Owen som ikke har noen lyspunkt i livet bortsett fra skrivekurset han tar. Liker at komedien ikke drar dette alt for langt over i typiske ville komedier. Alt er heller en bedre situasjonskomedie der skuespillerne forsøker å leve seg inn i alt det syke, men fult mulige som skjer. Også en pluss i boken for Danny DeVito som også har regi for filmen. Synes filmen er bra skrudd sammen reint filmteknisk med passe kule klippeeffekter og forseggjorte scener.

[ Bildene er privat skjermdump fra filmen og rettigheter tilhører filmselskapet ]

- Duplex - En gammel dame driver et par til vanvidd...
- Matilda - Søtt, artig og moderne eventyr
- The War of the Roses - Ekteskapskrigen

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Worcester Telegram & Gazette