Anmeldelse av Æresborgeren (El Ciudadano Ilustre), spansk film fra 2016

Drama, Komedie Spilletid: 118 minutter

Welcome back to Twin Peaks.

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 30.03.2017]

Den suksessfulle forfatteren Daniel Mantovani har erobret litteraturverdenen, vunnet Nobelprisen i litteratur, samt haugevis med andre priser. Selv kan han ikke fordra all oppmerksomheten han utsettes for, og han avviser det aller meste av prisoverrekkelser, gjesteopptredener og liknende. Når han derimot blir bedt om å komme tilbake til oppveksthjembyen sin for å motta prisen som æresborger av byen, klarer han ikke å stå imot.

Dermed reiser Daniel fra Barcelona til hjembyen i Argentina. Her tas han i mot med åpne armer, skjønt ikke alle skal vise seg å være like begeistra for hans suksess og litterære arbeid…

I regi av duoen Gastón Duprat og Mariano Cohn, står Oscar Martinez i sentrum som denne litt tilbaketrukkede og egenrådige single mannen Daniel.

Historien om ham starter mest som et drama, går over i lettere surrealistisk komedie, til å bli en mer sort og dystrer skildring av oss menneskers mer stygge sider.

Daniels tilbakekomst blir altså ikke nødvendigvis prissatt av alle på stedet, spesielt ikke dem som mener at karakterene i bøkene hans er basert på dem selv og hjembyens borgere. Først blir Daniel nærmest overmannet at ivrige fans, enten det er en sexsulten groupie, en lettere tilbakestående fan, eller den lokale kunstforeningen som vil ha ham med å bedømme lokalbefolkningens kunstmalerier i en konkurranse.

Men så kommer da også motstanden, og etter hvert blir Daniel nødt til å søke tilflukt når folks vrede ser ut til å spre seg som ild i tørt gress. Her skildrer filmen på veldig fascinerende vis at skillet mellom stjerne og hatobjekt i eget land ikke nødvendigvis er så langt fra hverandre.

Bikarakterene er både rare, sære og karakteristiske bygdeoriginaler, mens andre er mer som venner og klarer å se ting litt mer uten å dra inn bare følelser. Enkelte fremstilles kanskje litt overforenkla, men kontrasten blir slik tydeligere og mer underholdende i det minste.

Æresborgeren blir slik en litt sprø og rar beretning og studie av folk og fe, om hvilke kulturelle og lokale mekanismer som settes i gang når byens store sønn vender hjem.

Vi har sett liknende i flere andre filmer og serier, og selv David Lynchs ikoniske Twin Peaks-stemning dukker opp litt her og der. Det er i kombinasjonen folkelighet, kleinhet, kritikk og vår patetiske fordømmende oppførsel som mennesker at filmen er særs interessant og underholdende. Janteloven er noe vi er vandt med her i Norge, men tydeligvis lever den også andre steder i verden.

Daniel blir av flere stilt spørsmål rundt hva kunst er, samt beslektede spørsmål. Æresborgeren er som film selv god på å svare på mye av dette indirekte der den skildrer både kunst, kultur og mennesker, og mange av livets ironier.

(Foto/copyright: Uavhengig distribusjon)

• Cine-vue.com
  • Willamette Week

Spania

Spansk

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»

«Charlie og sjokoladefabrikken»