Anmeldelse av To Be or Not to Be, amerikansk film fra 1983

Komedie, Drama, Krig Spilletid: 107 minutter

Ellevill nazikomedie!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.03.2017]

Vi skal til Polen i starten av annen verdenskrig. Frederick Bronsky (Mel Brooks) driver et varietéteater. Han verner om sine teaterarbeidere og forsøker å redde dem når de får vanskeligheter med Gestapo. Hans store mål er å smugle en stor gruppe polske jøder over til det frie England. Men før han kommer så langt er det mye å ta hånd om hjemme i Polen når flere enn bare ham får problemer med nazister som tar over samfunnet og innvirker i livet deres. Det krever nemlig sin mann å lure nazister ved hjelp av teaterkunster...

Filmen begynner igrunnen litt svakt. Da tenker jeg at dette kan bli en lang film, men så tar den seg mesterlig komisk opp fra rundt midten og utover. Filmen trenger jo litt tid på å introdusere rollefigurene og det litt intrikate plottet, men jeg synes godt det kunne vært mer moro og spøker i begynnelsen av filmen.

Som sagt så er alt tilgitt når Tyskland invaderer Polen. Da får vi en herlig komisk Nazisuppe. Alt er skrudd sammen på utrolig snedig vis. Det er en del situasjoner du lurer på hvordan rollefigurene skal komme seg ut av. Synes også plottet i filmen er bra kokt i hop med flere tvister underveis. Slutten er dog ikke den beste, men den den fungerer.

Digger hvordan de polske teaterskuespillerne klarer å tre inn i diverse roller som Gestapo-men, Hitler og andre høytstående tyskere under andre verdenskrig for å komme seg ut av en lei knipe. Alle gjør dette med livet som innsats og de må med andre ord stole på sin rolleprestasjon for at de ikke skal bli avslørt. Sa får det heller være at de egentlig snakker polsk (selv om filmen foregår på engelsk) og at de da sikkert ikke hadde vært stødig nok i tysk til å lure tyskere selv.

Skuespillerprestasjonene er det dog ikke noe å si på. Særlig er Mel Brooks en herlig komisk karakterskuespiller i front. Han viser at han eier stor komisk timing i alle sine roller og fremfører rollene med mye glimt i øyet. I andre mindre roller finner vi andre stjerner som George Gaynes (Politiskolen), Anne Bancroft (The Graduate) og Christopher Lloyd (Back to The Future). Alle de nevnte fungerer bra i filmen og viser at de har noe for seg i en komedie, både på sjarmen og på hvordan de fremstår som ‘troverdig latterlige’ innenfor sitt univers.

Filmen har en del svært komiske scener, som da teaterskuespilleren Frederick Bronski er i rolle som den tyske angiveren Professor Siletski. Gode råd blir dyre da han er på Gestapos hovedkvarter og finner liket av den han skal etterligne ved siden av seg i en stol. Da skjønner han 'big time' at han er avslørt. Og slike lignende ting er det flere av i filmen. Det gjør filmen både litt småspennende, fascinerende og veldig morsom på sitt mest intense.

Mel Brooks er en stor komedieregissør kjent for filmer som ‘Young Frankenstein’, ‘The Producers’ og ‘Spaceballs’. Igjen leverer han en minneverdig film. Den er ikke blant hans aller beste og mest klassiske filmer, men du verden som jeg ler når dette skrur seg til. Det er når du ser slike filmer som dette at du skjønner hvilket potensiale Mel Brooks har som komisk filmskaper. Han får virkelig filmen til å skinne fra midten og utover etter en litt traust start, siden jeg ikke er så fan av teater og miljøet rundt det.

Alt i alt var denne filmen en del bedre enn først fryktet. Jeg liker når filmen begynner å ta av og går over i det ville narrespillet. Historien i filmen er ikke så viktig, men spøkene og situasjonskomedien er verdt å se filmen alene for. Liker også at filmen ikke er så rett frem. Dette er med andre ord en bra komedie. Vel verdt å se om du liker ville komedier.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• TheWorldJournal.com
  • Filmcritic.com
  • Mountain Xpress

20th Century Fox, Brooksfilms Ltd.