Anmeldelse av A Walk to Remember, amerikansk film fra 2002

Drama, Romantikk Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 11 år

Vakker kjærlighet mellom to motsetninger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.03.2017]

Jamie Sullivan (Mandy Moore) er skolens nerd, leser bibelen, har en pastor som far, bryr seg ikke om hva andre synes om henne. En dag Landon (Shane West) er ute og råner med gjengen skal lure en kamerat til å hoppe ned i vannet på et avsperret område, skjer det en ulykke. Kameraten til Landon blir alvorlig skadet da han treffer et rør i vannet. Landon redder ham, men plutselig kommer politiet fordi de merker at ungdommene er på ulovelig område. Landon kommer seg ikke unna politiet og får straff. Han må delta på skolens teater samt være frivillig leksehjelp. Der treffer han Jamie. Litt etter litt begynner det usannsynlige paret å finne tonen...

Jeg husker denne filmen fra den var ny. Da var det mange jenter i min omgangskrets som falt pladask for filmen og anbefalte den varmt til meg. Filmen kom ut i 2002, og nå tenkte jeg at det var på høy tid å få sett om ‘A Walk to Remember’ hadde noe å fare med som film.

Dette er den andre filmatiseringen av den dødspopulære amerikanske forfatteren Nicholas Sparks sine bøker. Siden har det kommet en rekke filmer med verserende kvalitet, med ‘The Notebook’ som den største favoritten av dem alle blant filmfansen. Dette er den andre Sparks-filmen jeg ser og har derfor ikke annet å sammenligne med enn nettopp ‘The Notebook’. Denne var nok ikke like bra gjennomført hele veien.

Filmen begynner utrolig typisk. I begynnelsen minner veldig mye om mye jeg har sett fra før med skolens mest populære gutt som faller for den noe mer anonyme nerdejenta. Han er badboy og hun er prektig. Vi skjønner veldig tidlig at det kommer til å bli de som blir sammen. Derfor er det ingen bombe at nettopp det skjer. Dette er noe vi har fått i flere andre variasjoner i andre filmer som ‘Grease’ (1978) og ‘She’s all that’ (1999).

Rollefiguren Landon Carter går igjennom litt av en karakterreise fra litt av en kul drittsekk til den største fløtepusen festet til film. Det gjør ikke prestedatteren Jamie Sullivan som åpner seg mer opp, men som fremdeles er den samme søte og skikkelige jenta hele veien. Hun er også en god kristen, og dette er med på å definere henne som rollefigur. Som kristen jente synes jeg hun var passe typisk og passende flere jeg har sett fra før av. Digger dog hennes attityde som sterk en sterk kvinne.

Skuespillet er veldig overdrevent over hele linjen. Det gjør at rollefigurene blir litt småkarikerte i både oppførsel og væremåte. Av de to hovedrollefigurene var nok Mandy Moore den mest overspillende. Da er Shane West noe bedre, men ikke helt ‘sykdomsfri’ han heller. Men likevel er nok sikkert ikke dette så viktig for fansen som blir mer rørt av hva som skjer i handlingen, og den er passe grei. I alle fall likte jeg godt tvisten som gjorde at dette ikke ble helt som forventet på forhånd. Vi får også noen kjente fjes hos de eldre skuespillerne som Peter Coyote fra E.T. og Daryl Hannah fra Kill Bill-filmene.

Som film fra 2002, overrasker denne filmen meg litt. Det fordi filmen den ser ut til å henge igjen på 1990-tallet. Selv musikken er svært lik den vi fikk servert i diverse jentefilmer fra 1990-tallet i samme sjanger som ‘Ti ting jeg hater ved deg’ og lignende. Regissør Adam Shankman har laget en film som ikke strekker seg frem reint filmatisk. Alt er med andre ord litt typisk og bare greit gjennomført som film. Jeg lå også merke til en del opplagte filmfeil i noen scener. Blant annet scenen der den kvinnelige hovedpersonen Jamie Sullivan synger sluttlåten i et dramastykke på skolen. Da skifter hårsveisen litt i to forskjellige kameravinkler, frem og tilbake flere ganger. Likevel er ikke dette noe alle vil legge merke til og det ødelegger heldigvis ikke filmen.

Denne filmen er nok mest tilpasset jenter i all sin søthet om glansbildekjærlighet som varmer langt i sjelen. Filmen viser at noen går langt for å overraske den man elsker. Likte også tvisten i filmen som gjør at filmen overrasker deg og får en mer ‘klassisker’ vri på slutten. Vi får også en mer annerledes kristen jentenerd, som viser at man kan lage tenåringsfilmer uten fyll og sex.

Likevel er ikke filmen så veldig ‘snill’ hele veien, da vi får noen mer bråkete rollefigurer underveis. Jeg var nok ikke overbegeistret for filmen, men den er ikke så verst innenfor sin sjanger. Det gjør at den vil blidgjøre sitt publikum. Jeg lar tvilen komme filmen tilgode og ruller en veldig forsiktig firer på terningen, for en film som var passe underholdende å se til tross for alle sine ‘skjønnhetsfeil’ og mangler.

- The Longest Ride - Det lengste klisset, ever?!
- The Last Song - Leverer varene
- Dagboken - Klisjeaktig kjærlighet ruster ikke
- Flaskeposten - Flaskeposten vekker mye følelser...

- Rock of Ages - Flau og klam 80-talls affære
- Bedtime Stories - Helt ok familiefilm
- Hairspray - Hairspray I'll recall (en anmeldelse i form av en sang) =D

• Tinamarkeseth.blogg.no
  • Matt's Movie Reviews
  • Decent Films Guide
  • Kristenfilm.com
  • Moviehole
  • Sacramento News & Review
  • San Francisco Chronicle
  • Philadelphia Inquirer
  • Palo Alto Weekly
  • Cinema Crazed
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Filmcritic.com
  • Thefilmfile.com
  • Q Network Film Desk
  • Hollywood Report Card
  • Antagony & Ecstasy
  • Apollo Guide

Warner Bros. Pictures, Gaylord Films, DiNovi Pictures, Pandora Film

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»