Notice: session_start(): ps_files_cleanup_dir: opendir(/var/lib/php5) failed: Permission denied (13) in /home/vds/dev/public_html/config.php on line 2 Anmeldelse av Moderne kvinner

Anmeldelse av Moderne kvinner (20th Century Women), amerikansk film fra 2016

Komedie, Drama Spilletid: 118 minutter

Nydelig varm og menneskelig morsom gjenkjennelig

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 16.03.2017]

Under sommeren 1979 følger vi en liten familie i Santa Barbara i en tid fylt med kulturendringer og opprør. I midten står Dorothea, en viljesterk alenemor i midten av 50-årene og hennes tenåringssønn Jamie. Hun uroes av tanken på den stadig mer kaotiske verdenen, og engasjerer derfor to unge kvinner i oppdragelsen av sønnen.

Den ene er Abbie, den frisinnede kunstneren som er leieboer, den andre Jamies venninne Julie. Sammen danner de kvinnefronten som skal påvirke og gripe inn i Jamies hverdag.

I regi av Mike Mills skapes et både nydelig, morsomt og rørende portrett av mennesker hvis relasjoner og liv i svært god grad og på sjarmerende vis minner oss godt om oss selv.

Og det er kanskje også derfor at alt funker så godt her, fordi gjenkjennelsesaspekter ofte er så på kornet. En annen ting er skuespillerne!

Annette Bening i rollen som den lettere forsmådde, forvirra og usikre moren både storspiller og nagler sin karakter utrolig bra. Greta Gerwig, Elle Fanning og Lucas Jade Zumann i de andre store rollene, er også alle knakende gode og sjarmerende figurer som både engasjerer og føles som mennesker, ikke konstruerte pappkarakterer.

Det er ellers i det svært velskrevne og Oscar-nominerte manuset at filmen glitrer! Her er det mange gullkorn, store som små, og gjenkjennelsesaspektet er også her med på å skinne for oss publikummere.

Det er tidvis lett å kjenne seg igjen i alt fra morsomme, ironiske, til vonde og mer bitre ting her, alt medvirkende til å gi filmen denne herlige varmen og energien som langt i fra er en selvfølge innen amerikanske dramaer.

Moderne kvinner føles i stor grad som en svært vellykket indie-aktig film av typen vi ser alt for få av!

Det er i filmens virkningsfulle krysning mellom generasjoner at mye av det morsomme oppstår. Det smarte manuset veksler mellom vittige hverdagssituasjoner, og de mer ømfintlige og sårt vonde observasjonene. Regien er for øvrig særegen, med enkelte filmatiske kunstneriske grep som rett og slett er nydelige og gir dette nevnte indiepreget.

Det er ellers et herlig retropreg i musikkbruk, setting og tidskoloritt, og det er en opplevelse i seg selv å se tidsperioden skildret. En kostelig scene er eksempelvis den når Jamie og Julie må vente to (!) timer på svar fra en hjemmegraviditetstest og spør seg selv hva i alle dager de skal finne på i hele to timer. En annen er når mor skal forsøke å forstå tidens punkmusikk og dens tekster. Glimrende humor!

Mor Dorotheas engasjement og usikkerhet rundt sønnen skal etter hvert vise seg å være ganske ubegrunnet. Det er nemlig kanskje ikke nødvendigvis han som sliter eller har problemer, nei heller kvinnene rundt ham, og slik bindes disse karakterene nydelig sammen på flere måter.

Moderne kvinner er et både tids- og karakterportrett som føles veldig unikt og svært gjennomført skrevet. Historien er spekket med en type varme og mennesker man føler noe for, mens skuespillerne overfører en troverdig tilstedeværelse som hever det hele mesterlig opp!

(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon)

• Consequence of Sound
  • Indiewire.com
  • The Playlist
  • Wall Street Journal
  • New York Magazine (Vulture)
  • Rollingstone.com
  • The A.V. Club