Anmeldelse av Patriots Day, amerikansk film fra 2016

Drama, Historie, Thriller Spilletid: 130 minutter

Spennende og solid skildring av Boston-tragedien

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 16.03.2017]

Bombene under Boston Maraton i 2013 skildres igjennom heltene som bidro til å endevende byen i dagene etter hendelsen. Overlevende, førstehjelpsarbeidere og etterforskere kjemper mot klokken for å spore opp terroristene før de eventuelt slår til igjen.

Skildringer av virkelige hendelser er en av Hollywoods spesialiteter. Likevel er det ofte blandede resultater som ender opp på filmlerretet. Skildringen av Boston-marerittet er imidlertid et av de mer fyldige og bedre!

I regi av Peter Berg veves karakterer sammen på en finfin måte og kabalen rundt dem eskalerer til slutt med store følelsesmessige skjebner og ettervirkninger. Berg er selv skuespiller og kjent fra titler som Lone Survivor (2013) og Deepwater Horizon fra i fjor.

I filmens første del følger vi en håndfull karakterer, mennesker vi skjønner skal bli kraftig berørt av de kommende bombene, det være seg som offer, pårørende eller involvert på et eller annet vis.

Dette narrative grepet er velkjent som spenningsfunksjon, og det er ubehagelig å sitte som seer og vite hva som skal komme. Likevel setter dette mye i perspektiv, vi ser hendelser med et blikk man aldri kan ha om man ikke nettopp vet hva som skal skje.

Førstedelen er dermed spennende nok, men det er først etter bombene at det virkelig blir spennende. Jakten på det ettersøkte brødreparet er nemlig kanskje mindre kjent, og det som hendte i de fire døgnene etter det smalt er i seg selv drivende som spenning og filmateriale.

Her brukes blant annet en interessant blanding av de ekte kamera- og overvåkningsbildene av gjerningspersonene, blandet med filmens skuespillere i de samme rollene. Det er ofte utydelig når man ser reelle opptak, versus filmens innspilte, men virkningen er overraskende sterk når man forstår at det virkelig var slik og slik de gjorde og oppførte seg i timene etter angrepet.

Patriots Day er meget god på å vise omfang og spekter, de voldsomme ringvirkningene og den enorme innsatsen Boston gikk igjennom disse dagene. Ved å bruke tid på både ofre, politi, etterforskning og de ansvarlige, får filmen en variasjon, et driv og en spenning som gjør den svært godt.

Handlingen viser hvilken sinnsyk og typisk amerikansk enorm innsats og etterarbeid som iverksettes under slike omstendigheter, for ikke å snakke om kaoset som nesten er ubegripelig.

Bruken av kjente fjes som Kevin Bacon, Mark Wahlberg, John Goodman og andre i sentrale roller føles litt unødvendig. Disse drar oss nemlig ut av historien og gjør filmens dokumentariske og virkelighetsbaserte preg mer filmatisk med disse kjente stjernene i hovedrollene.

En tidvis bruk av flere stygge og meningsløse forsøk på humor innad i manus er dessuten både mislykket og føles malplassert. Vanskelig å skjønne hva man har tenkt med dette gitt!

Filmen er ellers stort sett så amerikansk som den kan få blitt, men bølgene av patriotisk og selvforherligende skildring er klokt og godt neddempet til det mer lavmælte og forståelige. Det blir også rimelig emosjonelt etter hvert, særlig på slutten med henvisninger til de virkelige ofrene etter tragedien. Man sitter plutselig og kjenner på følelsen av å grue seg til filmen om 22.juli og Utøya, for det blir vondt, bare for å trekke paralleller til vår egen terrorerfaring.

Patriots Day er som underholdningsfilm både grundig og fyldig, samt en hyllest til folket og byen Boston som stengte seg selv ned, alt for å få tak i de ansvarlige, to stakkarslige gutter som kaldt og følelsesløst snudde byen på hodet uten mål og mening.

(Foto/Copyright: Nordisk Film Distribusjon AS)

- Deepwater Horizon - Sterkt og voldsomt om tidenes miljøkatastrofe
- Lone Survivor - Gutta som aldri gir opp!
- Battleship - Popcorngøy for tenåringer uten sidestykke i banalitet
- Hancock - Frynsete superhelt
- The Kingdom - Ikke bekymre deg, vi dreper dem alle!

• The Playlist
  • Wall Street Journal
  • Timeout.com
  • Indiewire.com
  • Rollingstone.com
  • Wegotthiscovered.com
  • Screen International
  • Boston Globe

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»