Anmeldelse av Suicide Squad, amerikansk film fra 2016

Action Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 12 år

Suicide Squad - Trailer 23.07.2016

Forsøk på supeheltgalskap

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.03.2017]

Etterretningsoffiser Amanda Waller kommer med en vanvittig ide om å sette sammen en gruppe av verdens mest farlige, fengslede superskurker og gi dem de kraftigste våpnene som regjeringen har til rådighet. Og når hun får viljen sin sendes den syke, håndplukkede gjengen ut på et oppdrag for å beseire en mystisk, uovervinnelig fiende. Motivasjonen til de kriminelle er at de skal få reduserte straffer og andre fordeler, og om de stikker av blir de drept...

Dette var en film jeg synes så ganske kul ut på traileren, men som jeg ikke så på kino på grunn av den dårlige kritikken. Derfor hadde jeg svært lave forventninger til ‘Suicide Squad’. Er heller ikke så fan av superheltfilmer etter for stor dose spyttet mot meg de siste 10 årene. Heldigvis forsøkte ‘Suicide Squad’ seg på en ny greie med antihelter som jobber sammen for en ‘god’ sak.

Dette befinner seg innenfor DCs superheltunivers med Batman og Supermann som de største og mest populære heltene. Vi får også litt referanser til DC-universet på flere vis på samme oppskrift som Marvel har gitt oss i årevis allerede. Vi får til og med et lite klipp etter rulleteksten. Vi får se glimt fra Batman, The Flash og andre figurer. ‘Suicide Squad’ virker som et ambisiøst forsøk på å lage underholdning. Filmen forsøker seg på en ny og frisk tone, men bommer stort sett på nærmest alt den forsøker seg på. Karakterdesign er passe kult gjort, men det stopper der. Humoren som skal være litt av det kule krydderet i filmen, er mer pinlig enn morsom.

Jeg liker rammene for filmen. Dette har virkelig potensiale, men drepes av et alt for dårlig manus og rollefigurer som ser kule ut men oppfører seg som plastfigurer snarere enn mennesker. Liker de mange badguy-rollefigurene som kunne blitt veldig eksotisk og kaotisk, men dessverre blir de lett alt for heltete. Jeg tror ikke på noe av det filmen gir meg. Dette er alt for skrudd til og illusjonen om livsfarlige kriminelle sprekker totalt.

Filmen begynner svært rotete og det er noe friskt å spore i presentasjonen av rollefigurene, men så er det alt for mange rollefigurer å presentere, og jeg skulle også gjerne fått mer variasjon i måten rollefigurene blir presentert på. For min del synes jeg det blir litt for mye repetisjon i mange ledd i filmen. Føler vel egentlig at denne filmen var mer en skisse enn en ferdig film. Er overbevis at filmskaperen kunne lagd en utrolig kul film ut av dette om man hadde jobbet mer med materialet.

Castet har masse kremnavn på plakaten med Will Smith som den største stjernen. Selv om Smith har vist seg mange ganger som en svært dyktig skuespiller, men rollen som leiemorderen Deadshot, nailer han ikke. Han spiller rollen sin som mer fløtepus enn 'bad guy'. Et pluss er Jared Leto i en Joker-rolleprestasjon av en annen verden. Han er bra skrudd til, men filmingen og den grunne filmen forøvrig, klarer ikke å forme og få frem potensialet i Letos skuespillertalenter. Ellers er det mange spennende skuespillere fra forskjellige deler av verden i rollene, men de får ikke skinne så mye som jeg hadde håpet på.

Regissør David Ayer har en variabel regipottefølge alt i fra kritikerroste ‘Training Day’ til folkefavoritten ‘The Fast And The Furious’. Her kommer han ikke helt til sin rett og bommer stort på å by frem noe nytt til populærkulturen. Jeg vil tro dette er okei skuring for unge tenåringer som vil sette pris på litt forsøk på 'bad ass' kriminelle. Innpakningen er smidd for det typiske blockbusterpublikummet, men til tross for det er det mye som går galt under denne relativt stjernespekkede produksjonen. Effektene er greie men jeg synes ikke filmen ser bra nok ut. Historien er også alt for grunn og føles som en blek kopi av en gjennomsnittlig superheltfilm jeg har sett så alt for ofte de siste 10 årene.

- Fury - Sterkt stridsvognmareritt
- Sabotage - Brutal Arnold-thriller