Anmeldelse av Ishavsblod, norsk dokumentar fra 2017

Dokumentar Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: Alle år

Ishavsblod - Trailer 09.02.2017

Fjorden Cowboys!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 16.03.2017]

Den værbitte kapteinen Bjørne leder skuta med erfarne og nybegynnere mot årets selfangst. De bedriver en utdøende syssel og en kultur som lenge har vært på vei bort. Selfangerne legger ut på en både værbitt og farlig, men også vakker tur, mot havet mellom Island og Grønland.

Ishavsblod – De siste selfangerne er et forrykende og svært nært portrett av dette (heldigvis) snart utdødde yrket og sysselen. Et kamerateam er med om bord i skuta som altså eies og føres av Bjørne, med entusiasten Espen, den uerfarne nykomlingen Håkon, og andre om bord.

Dokumentarformen er observerende, hvor kamera følger alt fra en slags avstand, uten å bryte merkbart inn. Om bord på en slik båt er det imidlertid svært begrenset hvor stor denne avstanden er, og følgende blir portrettet nettopp svært nært, innimellom personlig, og ikke minst på flere måter så nært knyttet opp mot et slikt lukket og lite miljø som man kan komme.

Her er det ikke en romfartsutflukt eller astronauter som filmes, men miljøet med fortettet location og utfordringer kan kanskje være det nærmeste man kommer nettopp noe slikt. Koblingene til amerikanske cowboys blir også til tider nesten komiske, for her snakker vi virkelig vikinger, havets cowboyer!

Man kan videre mene og synes det man vil om selfangst, måten den bedrives på, og tanker rundt alt dette. Det er selvsagt lett forståelig hvorfor både etterspørselen og arbeidet med selfangst har avtatt kraftig, men det ligger likevel en stor respekt i bunn rundt mennesker som lever av dette, i hvert fall i tidligere dager.

At Espen, Bjørne og gjengen fremdeles finner dette spennende er både merkelig og fullt forståelig på en og samme gang. Det er nemlig mange av de samme mekanismene her som også ellers i livet, man ønsker en kombinasjon av hardt arbeid, sosial omgang med likesinnede, spenning og fart, og ikke minst forsøke å ivareta en nesten utdødd tradisjon.

Spesielt er det Espen som håper han kan bringe familiens tradisjoner videre, men håpet svinner, det er svært få som har evne og mulighet til å fortsette med selfangsten lenger.

Ishavsblod er som dokumentar full av variasjoner, glimrende satt sammen av bilder av alt fra smellvakker natur og vær, til pusteberøvende stormbølger! Innslagene med konkret avliving av selene er passende nedtonet og man slipper eksempelvis å se små søte pelsdotter få slått inn hjernen sin, og godt er nå dét!

Elementer som klimaforandring, menneskelige relasjoner, brennende lidenskap og tilhørighet er sentrale stikkord her. Filmen som helhet blir ikke minst stående som et solid dokument på noe som snart er borte. Både vemodig, vakkert og (for mange) en lettelse dette.

Les mer om dokumentaren

• Nordlys