Anmeldelse av Big Hero 6, amerikansk film fra 2014

Animasjon, Action, Komedie, Eventyr, Familie, Sci-Fi Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 7 år

Nerder bruker smart teknologi til å bekjempe skurk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.03.2017]

Hiro Hamada er foreldreløs men bor sammen med storebroren sin. Hiro er litt av et teknisk geni i likhet med broren sin. Alt føles bekymringsløst i livet til Hiro helt til storebroren dør i en mystisk brann. Storebroren etterlater Hiro sitt store livsverk i form av den oppblåsbare roboten, Baymax. Sammen med BayMax setter Hiro ut for å etterforske noe han trodde gikk tapt i brannen. Det viser seg at en mystisk skikkelse som har bygget seg opp på stjålet teknologi. Snart leder Hiro og Baymax superheltgruppa Big Hero 6 i kampen mot den hensynsløse skurken som var involvert i brorens død...

Jeg hadde ingen som helst forventninger til denne filmen og ble veldig gledelig overrasket. Bak denne filmen skjulte det seg litt av et kult konsept som er noe av det bedre jeg har i Disneyfilmer på lang tid. Dette er en skikkelig storfilm som fungerer brillefint også for sci-fi-elskere. Det jeg ikke visste når jeg så filmen er at alt stammer fra Marvel-serien med samme navn som filmen. Jeg synes det ikke er det minste rart at Disney forsøker seg med obskure helter fra Marvel-universet, når eksempelvis ‘Guardians of the Galaxy’ hadde så gigantisk suksess uten at noen hadde hørt noe særlig om heltene på forhånd.

Vår unge hovedrollefigur presenterer oss for en masser av kul teknologi. Man kan nevne i fleng som roboter i diverse utførelser, teleporteringsmaskiner, mikroboter og mye mye mer. Filmen åpner med at vi får se vår venn Hiro Hamada teste ut sin kamprobot på et lugubert sted der roboter slåss og vinneren tjener masse gryn. Han gruser den store roboten med en overlegen teknikk og stikker av med gevinsten og tenker at dette er hans plass i livet, men så kommer hans storebror og forsøker å lede ham over på å bruke sine talenter på å tjene verden og samfunnet, istedet for bare egen vinning.

Filmen begynner med nerdene som lager kule gadgets i an marsj. Hiro Hamada ser opp til de som er litt eldre, selv om han er et supergeni allerede. Det er da han finner opp en revolusjonerende ny teknologi med mikroboter som kan styres via hjernen og sammen utrette de mektigste ting, at eventyret virkelig tar av. Derfra utvikler filmen seg virkelig i retning av en fet actionspekket superhelt film alla Avengers. Roboten Baymax er i utgangspunktet er en robot som pleier syke mennesker, men blir litt av en skapning alla Iron Man, når han blir heftig omprogrammert.

Siden dette er animert kan det minne litt om The Incredibles (De Utrolige) til tider. Våre venner har forskjellige superkrefter som de muliggjør med grensesprengende teknologi som kan minne mye om den skurken i The Incredibles bruker. Våre helter har små egenskaper alene, men i sammen er de en vanvittig kombinasjon på samme måten som våre venner i X-Men-universet.

Innpakningen filmen kommer i er litt av en blockbuster verdig. Vi treffer alle de typiske rollefigurene i et superheltunivers, men selv om dette bruker en velkjent formel er historien svært godt fortalt. Jeg digger at Disney klarer å lage en superheltfilm med aldersgrense 7 år. I mine øyne er dette til og med kulere enn mye av det Marvel har spydd ut og fortsetter med å gjøre til de blir like grønn i trynet som Hulken. Riktignok er moralen superbra i denne filmen, men det kler også superhelter som gode rollemodeller.

Digget det denne filmen får til. Den er svært actionspekket og har en stor underholdningsverdi for både liten og stor. Dette er en topp familiefilm å se sammen med sønnen din, og jeg vil også tro at dette også passer bra for jenter som er kommet over ‘prinsessestadiet’. Som sci-fi-elsker følte jeg denne filmen traff meg også og synes dette var en overraskende fet film. Jeg faller veldig for roboter på film og Baymax var en meget snodig og tøff robot med herlig humor. ‘Bi Hero 6’ viser at også superhelter fungerer knirkefritt også i animert utgave.

- Bolt - Dataanimert Disney-action

Omtalespalte: Sci-fi