Anmeldelse av Big Trouble in Little China, amerikansk film fra 1986

Action, Fantasi, Eventyr, Komedie Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 16 år

Ellevill action der kampsport og eventyr går hånd i hånd

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.03.2017]

Lastebilsjåføren Jack Burton og kineseren Wang Chi er på flyplassen for å hente Wangs forlovede, Miao Yin. Men plutselig blir Miao kidnappet av en skummel kinesisk gjeng. Jack Burton, Wang Chi og Gracie Law, en heit dame som Jack treffer på flyplassen, slår seg sammen og tar opp jakten for å redde Miao Yin. Det fører dem til Chinatown i New York. Der får de mildt sagt kjørt seg når en skummel kampsportgjeng som bruker svartekunster. Kampsportgjengen blir nærmest uslåelige, men Jack og hans gjeng nekter å gi opp kampen likevel. Det blir en kamp på liv og død...

Filmen åpner med at en bussjåfør fra Chinatown ved navn Egg Shen blir kalt inn som vitne på et advokatkontor og skal forklare hva som har skjedd rundt en underlig politisak. Han forteller at det som er skjedd er nesten helt utrolig, men at den tiltalte lastebilsjåføren Jack Burton var en helt. Egg viser et knep, der han maner frem elektriske gnister med bare hendene for å bevise for mannen på kontoret, at er det mer mellom himmel og jord. Like etter introduseres Jack Burton. Han og hans venn Weng vedder om store penger over et flasketriks. Men Jack har refleksene i orden Weng taper mye penger.

Filmen er regissert av den store filmskaperen bak store filmer som ‘Halloween’ og ‘The Thing’. Her prøver han på seg en ny sjanger som involverer elementer fra action og eventyr blandet med kampsport. Vi får bandekamper med kampsport i chinatown. Men så begynner filmen å ta mer av. Ut av en sky kommer en kampsport mann som spruter lyn. Og det er flere av dem med slike krefter. Musikken er også herlig 1980-talls og er med på å sette stemningen fra første stund.

Kurt Russel er et stødig anker i hovedrollen i filmen. Han viser seg som en sann helt i denne filmen og er passe tøff og kjekk. Som en av filmens kvinnelige innslag finner vi Kim Cattrall. Hun er bedre kjent som Samantha fra Sex og Singelliv. Hun fungerer ikke like godt som Russel, men passer greit inn i denne rare underholdningsblandingen til tross for litt overspilling.

Det skjer mye rart i denne filmen. Historien er ganske vill og rar. Nesten som et moderne kinesisk eventyr satt til 1980-tallet. Det er mye overnaturlig kinesisk kampsportbaserte myter i form av trolldom og andre kinesiske svartekunster. Filmen har en meget seriøs stemning i begynnelsen til tross for alt det rare som skjer. Filmen fremstår som svært merkelig og voldsom til tider.

Det blir også veldig mye effekter i filmen. De er flott gjennomført. Vi får se trollmenn som beveger seg gjennom vegger og med lysende øynene og noen som kaster lyn. Jeg fikk litt flaschback til et kampsportdataspill jeg spilte i min barndom kalt Double Dragon. Vi får også se en rar og stygg apemann som kidnapper Gracie. Apemannen ser noe fake ut, men fungerer på et vis i filmen.

Jeg synes ikke denne filmen var like bra i begynnelsen som jeg hadde trodd på forhånd, men etterhvert blir jeg fenget filmen meg mer og mer. Dette minner litt som en blanding mellom en kamportfilm og Indiana Jones og the Temple of Doom. Filmen tar mer og mer av utover i filmen. Og når du tror du har sett alt, så kommer det mer. Det innbefatter også noen snåle, flygende hoder. Det blir en veldig eventyrlig stemning i filmen som virkelig tiltalte meg. Slutten er også faktisk litt kul. Da kommer filmen frem med alle triks fra ermet sitt. Da får vi faktisk litt av et merkelig mayham av trolldomseffekter. Den kuleste effektscenen i filmen er når en mann eksploderer innenfra.

[ Alle bilder er privat skjermdump fra filmen ]

- John Carpenter's Vampires - Moderne vampyrfilm
- Tingen Fra En Annen Verden - Kultklassikeren som stadig imponerer
- Escape From New York - Actionthriller i en alternativ fremtid der kriminalitet har skutt i været
- The Fog - Svekket skrekktåke
- Halloween - Natten morderen kom!
- Assault On Precinct 13 - Spennende og fascinererende beleiring

• 80sreborn.com