Anmeldelse av The Hotel New Hampshire, amerikansk film fra 1984

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 109 minutter

En mildt sagt spesiell familie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.03.2017]

Det skjer mye vilt iløpet av filmen. Vi får en historie om en merkverdig familie, en dressert bjørn som kjører motorsykkel, en motstandsbevegelse, en hund som fjerter og et hotell som binder dem alle sammen. Berry-familien er langt i fra A-4 og seksuelt frustrerte og frigjorte. Eldstebroren Frank (Paul McCrane) liker gutter, den mellomste broren John (Rob Lowe) liker søsteren sin Frannie (Jodie Foster), den lille Lilly (Jennifer Dundas) skriver bøker men vokser ikke og den yngste gutten Egg (Seth Green) er alt for liten til å like noen enda. Med andre ord blir det alltid litt liv rundt Berry-familien...

Filmen begynner med åpningsreplikken: ‘Vår historie begynner med en annen historie. Den handler om hvordan deres mor og far møtte hverandre, en sommer på Hotel New Hampshire. Og om hvordan Freud var ankommet med bjørnen sin’. Åpningen er passe rar, slik at vi skjønner litt av det vi har i vente i filmen.

Husker jeg likte denne filmen da jeg var yngre. Den var mer eventyrpreget enn jeg husket den som. Alt begynner litt ellevilt og stemning er preget av å være i komediesjangeren. Dette er en både lystig og lett film som har flere alvorlige undertoner. Filmen forsøker å skape store øyeblikk, men jeg føler ikke jeg kommer ikke helt under huden på filmskaperen gjennom filmen.

Filmen er basert på en bestselgerroman av den amerikanske suksessforfatteren John Irving. ‘The Hotel New Hampshire’ forsøker å være så crazy den kan, men uten at den når helt igjennom lerretet med alt den forsøker seg på. Filmen mangler litt liv, driv og er litt traust og mellom slagene. Jeg har inntrykk av at boken er av en helt annen klasse enn filmen. Noen av forsøkene på å skape komedie, faller ikke helt i god jord hos meg. Blant annet får jeg litt “'Allo 'allo!”-fealing underveis med overdreven aksent på flere gjester på hotellet. “'Allo 'allo!” var morsomt det i sin tid, men dette er ikke helt en slik film. Filmen går heller ikke av veien for å bruke det gamle rask film for å spe på den komiske stemningen.

Skuespillerne gjør riktignok ingen dårlig jobb med Jodie Foster i spissen. Men de klarer ikke å kjøre filmen helt alene. Filmen forsøker seg med litt drama innimellom, men så kommer de mer hysteriske innfallene av komedie og ødelegger mye av stemningen. Det gjør at denne filmen faller mellom to stoler. Jeg hverken ler av filmen eller blir tatt for alvor med på reisen til det som forsøker å være det fargerike og uforutsigbare ‘Hotel New Hampshire’.

Historien er herlig nok, bare at den fortjener en bedre filmatisering enn dette noe middelmådige forsøket fra Tony Richardson. Filmen mangler litt særpreg i det estetiske, der er den alt for grå og trist. Skulle gjerne sett Tim Burton eller Wes Anderson forsøke seg på å filmatisere boken. Men slik filmen fremsto i dette gjensynet, mangler den en del ting for å glimre. Det ligger ting under å ulmer og historien har noen herlige øyeblikk som er litt særmorsom, men som ikke når gjennom med filmen. Dette er dog ingen direkte dårlig film, det er bare det at den burde vært sterkere. Det kunne kanskje endret på ting om man hadde kjørt en mer dramapreget linje og tonet ned komedien noe. Jeg falt i alle fall litt ut når filmen forsøker gang på gang å presse på meg humor.

- The Loneliness of the Long Distance Runner - Småkriminelle ungdommer blir introdusert for løping

• Mountain Xpress
  • About.com