Anmeldelse av Børning 2 - On Ice, norsk film fra 2016

Action, Komedie Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 6 år

Børning 2 - On Ice - Trailer 23.08.2016

Fartsfylt oppfølger som leverer varene

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.03.2017]

Filmen begynner i det Roy Gundersen slipper ut av fengsel for å ha deltatt i et ulovlig gatebilløp. Da er han fast bestemt på å få livet på rett kjøl igjen. Han har virkelig nådd bunnen og er slått konkurs. Han forsøker å forbedre livet sitt med ny jobb og være en god rollemodell for datteren Nina. Når Roys gravide kjæreste arrangerer en løslatelsefest for ham, dukker noen av hans gamle billøpfiender opp og utfordrer han til å være med på et nytt løp. Løpet skal starte i Fosnavåg og deretter gå gjennom Sverige og Finland før det ender opp i Murmansk. Roy nekter. Han prøver å holde seg på matta og vil heller bruke tiden sin på Nina enn å kjøre billøp. Men når Roy finner ut at Nina skal være med på løpet sammen med kjæresten sin Charlie, må han forsøke å stoppe henne...

Jeg likte Børning ganske godt, derfor føltes det ikke feil å få med seg oppfølgeren i bursdagsbesøket til en kamerat av meg. Etter å ha sett første film, lurte jeg litt på om en andre film hadde mer å fare med? På det spørsmålet kan jeg heldigvis svare: ‘Ja, den har det’. Film nummer to er som en film snytt ut av nesen på den første, med samme konsept, men reisen er annerledes og nye humorpoenger er lagt til. Hele bursdagsbesøket så ut til å kose seg. Med andre ord var dette en sikker vinner som kveldens underholdning med mye action og moro.

Likte bra overgangen mellom første og andre film. Alt begynner med slutten på forrige film og på humoristisk vis lages en link mellom filmene og en fin inngangsport for å fortsette denne oppfølgeren. Og derfra og inn kjører oppfølgeren showet trygt og stødig underholdningsmessig. Om du likte første film må jeg si at oppfølgeren også er obligatorisk for deg å se. Og selv om første film er en veldig god bilfilm forsøker oppfølgeren av Børning på å gi deg enda mer action.

Bilene er enda heftigere, babene er flere, færre kommer i mål og samt at filmen er plassert i et kjøligere miljø. Mye er litt større i andre film og dette minner om en blanding mellom ‘Verdens sprøeste Bilrace’ og ‘Fast and Furious’. Plottet er omtrent det samme som ‘Verdens sprøeste Bilrace’, men actionen er ofte mer lignende ‘Fast and Furious’-filmene med fartsfylt action som eksempelvis kjøring på is på innsjøer og runding av en isbryter i siste sekund uten å havne i vannet. Det blir mye hodeløs kjøring og mange ender sin vei eksempelvis fanget i snø, husveggen eller i en hjullastergrab. Løpet blir vilt og vanskelig; med politisperringer, over fjell og vidder, glatte veier og til og med opp en alpinløype.

Filmen har mange morsomme scener, men det er to rollefigurer som virkelig stjeler showet. Den ene er Nybakken i Otto Jespersens skikkelse. Her spiller Nybakken som har havnet i rullestol etter at han nesten døde i første omgang. Nybakken er med i billøpet, men kjører rollestoltaxi fra Oslo til Murmansk. Det blir en heftig reise på under 100 tusen en vei, men han har heldigvis TT-kort med kun en andel på 50 kroner. Jespersen er god på å spille rollen sin og leverer sine poenger med god timing. Den andre rollefiguren som er med å lage show er politimannen Phillip Mork i Henrik Mestads skikkelse. Mestad spiller rollefiguren med slik autoritet, innlevelse og en herlig komisk timing. Som vanlig forsøker Mork med alle midler å stoppe billøpet. Noe som fører han enda mer inn på viddene enn i første film.

For ‘Børning 2’ er det samlet sammen en respektabel gjeng av alt som kan krype å gå av norske skuespillere og andre kjendiser. ‘Børning 2’ har utrolig mange rollefigurer å støtte seg på og selv både hovedrollene og birollene er bekledd av store skuespillernavn som Anders Baasmo Christiansen, Vegar Hoel, Jonas Hoff Oftebro, Marie Blokhus, Sven Nordin, Jenny Skavlan, Robert Skjærstad, Stig Frode Henriksen, Mikkel Gaup og Arthur Berning. I tillegg medvirker også underholdningspersonligheter som Lise Karlsnes og Geir Schau.

‘Børning 2’ er blitt en variert, passe uforutsigbar og overraskende underholdende andre omgang. Dette er diskutabelt en sikker vinner for folkedypet. Om du liker biler eller bilfilmer så har ‘Børning 2’ faktisk mye å fare med. Jeg føler også at ‘Børning 2’ har selv mye å stille opp med mot de store Hollywood-filmene. Dette er minst like tøff som den første ‘Fast and The Furious’-filmen og med iblandet massevis av humor blir dette riktig så underholdende. ‘Børning 2’ er omtrent like solid som første film og en meget god oppfølger i så måte. Dette er en skikkelig gatebilfilm av dimensjoner med masse humor, fet bilkjøring og mye sjarme. Det smitter over på filmen at skuespillerne har det maksimalt moro på jobb. Denne filmen er laget uten forehåndsstøtte og er virkelig blitt en nasjonal underholdningsbombe av en film. Filmen viser at man kan lage kule filmer om man tør tenke stort nok, selv i lille Norge.

- Børning - Godt nivå på norsk svidd gummi

• Barnevakten.no
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Romerikets Blad

«Logan: The Wolverine»

«Karsten og Petra ut på tur»

«Skjønnheten og udyret»

«En handelsreisende»

«I Am the Pretty Thing That Lives in the House»

«Ishavsblod»