Anmeldelse av Escape From New York, engelsk (britisk) film fra 1981

Action, Eventyr, Sci-Fi, Thriller, Kriminal Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 16 år

Actionthriller i en alternativ fremtid der kriminalitet har skutt i været

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.03.2017]

Vi skal til en fremtidsverden i 1997. Hele Manhattan er sperret av og blitt et fengsel for verdens mest brutale lovbrytere. Det blir da krisetilstand når USA's president (Donald Pleasence) kasjlander på Manhattan. De høye herrer legger en plan og satser alt på ett kort. Nemlig en mann ved navn Snake Plissken (Kurt Russel). Han er en fredløs og USAs hovedfiende, men er tidligere krigshelt fra spesialstyrkene. Snake loves full benådning mot at han får ut presidenten med livet i behold. Det er ikke annet enn tid og veien for Snake, siden han bare har 22 timer på seg, da presidenten må rekke å holde en en livsviktig tale for å bevare verdensfreden. Snake Plissken får sprøytet inn en gift i blodet som vil ta knekken på ham om han ikke vil være tilbake med presidenten innen 22 timer så han kan få den sårt trengte motgiften. Kampen mot klokken er i gang og både livet til Snake og skjebnen til den siviliserte verden står på spill...

Bak filmen står filmskaperen John Carpenter. Han har en god del spennende filmer i sin portefølge med Halloween som sin ubestridte kromtapp. Men også filmer som ‘The Thing’ og ‘Assault On Precinct 13’ har sterkt vært med på å prege hans karrière. I forhold til de nevnte filmene er ‘Escape From New York’ et lite hakk ned. Føler denne filmens historie ikke er stort å skryte av, men gjennomføringen og stemningen er det som trekker opp. Vi skal jo også ta med i beregningen at filmen har mye lavere hastighet enn dagens actionfilmer. Men filmen leverer på en del områder med bra stunts og oppfinnsomme spesialeffekter. Vi får også kule jaktsekvenser og hardtslående slåsskamper.

Filmen går som sagt litt tregt til tider, men på den annen side er dette sikkert ment å være mer realistisk. Men på et punkt er filmen svært urealistisk og det er hvordan folk oppfører seg. Det er utrolig mye rar og snål oppførsel på flere av de vi møter underveis. De virker mer fjern og rar enn menneskelig. Ser at dette ofte går igjen i flere såkalte fremtidsfilmer fra både 1980-tallet og 1990-tallet. Det virker også som om folk i ‘Escape From New York’ (fremtiden sett fra 1981) er mye mindre snakkesalig. Det er utrolig lite dialog i filmen og det folk sier er mer ment for å gi oss informasjon om hva som skjer.

Jeg har ikke hatt et forhold til filmen fra min barndom. Så den for første gang nå. Hadde sett for meg at filmen skulle være mer sci-fi og mindre actionoppdrag. Ble også litt overrasket over at bildet fra coveret ikke stemmer med det vi ser i filmen. Jeg ser med andre ord ikke det avknuste hodet av frihetsgudinnen. Der ble jeg litt skuffet over, fordi jeg hadde gledet meg til det. Men filmen er passe kul estetisk sett. Vi får mye 1980-tallsfremtid med medfølgende hårfrisyrer og den litt punkaktige fremtidslooken.

'Escape From New York' minnet for meg mest om en slags fremtidsversjon av gjengfilmen ‘The Warriors’ fra 1979. Hovedpersonen er i utgangspunktet en enslig ulv, men må samarbeide med noen som fungerer som hans ‘gjeng’. Hans store motstander er en skurk med sin mye større gjeng. Skurken går under navnet ‘The Duke’ og er en iskald leder for opprørere i New York. Det blir litt mye av at vår antihelt vaser rundt fra bygning til bygning og gjennom gatene. Musikken er bra kul og består av stemningsskapende synthtoner som passer som hånd i hanske inn i 1980-tallsfremtidsvisjon.

For meg ble dette mer actionthriller enn sci-fi-film. Det tok meg litt på sengen, men absolutt ingen dårlig film av den grunn. Filmen blir av noen sett på som en av de beste filmene til Carpenter, men for min del var ikke dette helt innertier. Likevel nok til at jeg verdsetter det jeg får langt på vei. Liker Kurt Russel i hovedrollen. Han er passe tøff og barsk, med øyelapp, et 'pardagers'-skjegg og samt en røff stemme. Russel loser oss trygt gjennom filmen. Både stemning og produksjonsdesignet er bra forseggjort. Liker også tvisten på slutten som gjør filmen mer spesiell. Om du liker filmer fra 1980-tallet er dette noe å forsøke seg på. Filmen er i alle fall bra gjennomført i alle ledd og er passe lang.

[ Alle bilder er private skjermdump fra filmen og tilhører filmselskapet ]

- John Carpenter's Vampires - Moderne vampyrfilm
- Big Trouble in Little China - Ellevill action der kampsport og eventyr går hånd i hånd
- Tingen Fra En Annen Verden - Kultklassikeren som stadig imponerer
- The Fog - Svekket skrekktåke
- Halloween - Natten morderen kom!
- Assault On Precinct 13 - Spennende og fascinererende beleiring

• Movie Metropolis
  • Laramie Movie Scope
  • Filmfeber.no

England, USA

Avco Embassy Pictures, Goldcrest Films International, International Film Investors, City Film