Anmeldelse av Sully, amerikansk film fra 2016

Biografi, Drama Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 9 år

Sully - Trailer 29.06.2016

Den utrolige nødlandingen på Hudson River

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.03.2017]

Året er 2009. Filmen begynner med at vi får vite at et fly har landet på elven ‘Hudson River’ og at alt gikk bra. Men så begynner filmen å stille spørsmålstegn ved om flygeren har gjort det rette når han valgte den dristige løsningen å nødlande på elven istedet for å forsøke å lande på nærmeste flyplass. Det som har skjedd er at flyet til pilot Sully (Tom Hanks) har fått begge motorene ødelagt av fugler som flyr inn i dem. Han har derfor ingen motorkraft og mister raskt høyde. Da føler piloten at han ikke har noen andre alternativer enn å lande på elven da storbyen med millionvis av mennesker er svært nær...

Alt bygger på en sann historie. Etter min smak hadde filmen vært bedre om den hadde begynt med flyturen før alt gikk galt og bygget seg opp. Men så er det jo slik at filmen er laget i USA der sikkert alle hadde førstehånds kunnskap til denne heroiske bragden av en nødlanding, da det fikk utrolig mye oppmerksomhet og pressedekning på alle tenkelige kanaler i USA. For amerikanerne var det derfor kanskje bedre å avsløre veldig tidlig i filmen det de allerede visste. Men for min del var dette en litt kjedelig innfallsvinkel til en film.

Filmens plott og konsept er såre enkelt å basere en film på. Det er nesten slik at man lurer på tidlig i filmen, hva resten av filmen på de superkorte rundt 90 minutter egentlig skal omhandle. Heldigvis er filmen veldig realistisk og den viser de menneskelige sidene ved en slik ulykke. Og rundt halvveis og utover viser filmen at den har et nytt gir som redder mye av det trauste inntrykket jeg hadde av filmen i begynnelsen. Med andre ord klarer Clint Eastwood igjen å skape en passe interessant film som både er underholdende og realistisk på samme tid. Alt er veldig nakent og forteller en del ting om igjen, men det viktigste er at mesteparten ser ut til å stemme med virkeligheten.

Det tekniske rundt filmen er virkelig på plass. De visuelle effektene er svært gode og lyden er i toppklasse. Vi får virkelig inntrykket av et fly som nødlander og evakueringen av det hele. Når flyet tar inn vann, fikk jeg litt Titanic-panikkfølelse, men bare at alt går langt bedre for flypassasjerene enn Titanic. Skuespillet er også temmelig bra med en stødig Tom Hanks i spissen. I begynnelsen føler jeg at jeg har sett ham i så mye at jeg begynner å bli lei ham, men etterhvert glir han inn i pilotillusjonen og jeg lar meg forføre mer og mer.

Historien fortelles ikke kronologisk og det er både filmens styrke og svakhet underveis. Liker hvordan vi gradvis får skildret mer og mer av det hele bildet rundt hva som egentlig har skjedd. Men selv om filmen bygger på noe så dramatisk som en nødlanding, så blir dette aldri særlig spennende. Alt er heller litt lavmælt og ut i fra manuset, så er filmen imponerende godt laget i alle ledd. Men dette er nok ikke en film for den mest actionhungrie filmtitteren, men heller for filmfans som liker at det du får er så realistisk som mulig. Det blir også en del teknisk flysnakk underveis i filmen, så det er mulig at filmen er obligatorisk for alle som har flydd et fly eller drømmer om det.

[ Alle Foto/Copyright: SF Studios ]

- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Hereafter - Eastwood gjør det igjen
- Invictus - de uovervinnelige - Meget folkelig om folkets president
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt
- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side