Anmeldelse av Elle, fransk film fra 2016

Drama, Thriller Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Huppert eier Elle!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 02.03.2017]

Det lukter god, gammeldags 90-talls psykologisk thriller av Paul Verhoevens Elle! Her går tanker til spesielt Brian De Palmas filmer og stil, samt selvsagt Verhoevens egen Basic Instinct fra 1992. Et aldri så lite comeback for den nederlandske regissøren dette altså, og hvilket comeback også!

Det er lett å skylde på Isabelle Huppert i den meget omfattende hovedrollen her. Huppert er til stede i absolutt alle scenene og hennes karakter er utrolig smart og fengende skrevet. Kjønnsrollemønstre utforskes og utfordres, for Elle er nemlig ikke helt A4 som kvinnelig karakter, og vips er en slik hovedrolle allerede på papiret mer interessant enn den typiske offer-rollen på film vanligvis er.

Det hele åpner med at Michéle ’Elle’ Leblanc blir voldtatt i eget hjem av en maskekledd ukjent mannsperson. Elle reiser seg fortumlet men standhaftig opp igjen når voldtektsmannen er borte og lar hverdagen fortsette, nesten som om ingenting har skjedd. Dette sier mye om karakteren Elle der hun undertrykker hendelsen og heller lar den synke sakte inn, litt etter litt.

Grunnet en forhistorie og bakgrunn hvis far er intet mindre enn Frankrikes mest jævlige seriemorder (!), ønsker Elle ikke å engasjere noe politi i voldtekten, alt for å slippe mer negativt fokus på seg selv og familien.

Hun tar heller saken i egne hender, skaffer seg våpen, pepperspray og lar jobben og dagene gå sin gang. Men, Elle er som sagt ikke noe A4-menneske, så når hun igjen konfronteres med overgriperen skjer det noe psykologisk uforutsett, både for henne og oss.

Huppert som Elle er hele drivkraften i en film som både virker gammeldags virkningsfull, vellykket medrivende i sitt drama og byr på nok spenning og twists til å holde på fascinasjonen filmen igjennom.

Det gledelige er også at det er en form for sort humor her som lekkert blandes med dramaet og alvoret i historien

Det er litt vanskelig å si om denne filmens unisone hyllest kan grunnes i fremstillingen av Elle som den seksuelt frigjorte og ”drømmeaktige” kvinnen hun garantert er for mange menn.

Heldigvis er hun uansett også fremstilt såpass feministisk sterk og egenrådig at ingen kan kalle henne for kneblet eller overkjørt. Summen blir slik at Elle må sies å være sin egen sjef, både jobbmessig som privat, uten å røpe for mye hva dette innebærer konkret i filmen.

Filmen er dog ikke uten små skjønnhetsflekker, det er flere kjappe lettvintheter innimellom som ikke føles alt for troverdige. Disse blir likevel som småstein å regne, for det er andre ting som uansett dominerer hele filmen mer og bedre.

Verhoeven tilbyr nemlig et drama om en sterk egenrådig kvinne i sentrum som er så friskt annerledes og fascinerende formidlet at man aldri går lei! Elle er en psykologisk realismedrevet skitten og fascinerende skildring av oss mennesker, hvordan vi faktisk er, kalde og utspekulerte. Karakteren Elle Leblanc er så spesielt skrevet at med en annen skuespiller kunne dette fort smakt mer kalkun og ufrivillig morsomheter av. Isabelle Huppert ER imidlertid Elle, og hun eier hele filmen!

(Foto/Copyright: United International Pictures)

- Hollow Man - Usynlig underholdning i form av en slett sci-fi-thriller

• CineVue
  • San Diego Reader

Frankrike, Tyskland, Belgia

Fransk

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»