Anmeldelse av Blair Witch, amerikansk film fra 2016

Grøsser, Thriller Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 15 år

Blair Witch - Trailer 23.07.2016

Deja Vu

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 25.02.2017]

Etter å ha oppdaget en video han tror er hans forsvunnede søster Heather, drar James og en gruppe venner til skogen man antar er hjemmet til den fryktede Blair Witch.

Den første Blair Witch Project er en stor favorittfilm hos meg, selv etter sikkert hundrevis av visninger så synes jeg den fortsatt er uhyggelig. Den har en atmosfære av reell ondskap rundt seg gjennom hele filmen. For ikke å snakke om at filmskaperne nærmest rundlurte en hel verden til å tro at dette var basert på en sann historie. At the Blair Witch, Coffin Rock, Rustin Parr med mere var virkelige hendelser. Den traff på alt, selv nå i 2016 når jeg ser den på nytt, så mistenker jeg at dette er en sann historie, til tross for at jeg vet at det ikke er den. Filmen er bare så bra.

Samtidig er jeg en stor fan av found footage-sjangeren. Jeg hadde min fase, etter The Blair Witch Project, hvor jeg finkjemte sjangeren og så bortimot alt jeg kom over. V/H/S, Cloverfield, REC, Paranormal Activity, Grave Encounters og vår egen Trolljegeren, for å nevne noen. Mange vil kanskje hevde at found footage bare er kjedelig film bestående av noen filmklipp som er ute av fokus. Men for meg blir skrekken mer realistisk som found footage, enn profesjonelt filmet, man kommer mer innpå både rollefigurene og ondskapen de kjemper mot.

Så...oppfølgeren til The Blair Witch Project. Nummer 3 i rekken rettere sagt, med tanke på Book of Shadows: Blair Witch 2 som kom ut i 2000, som jeg syntes var helt OK. Men mens Book of Shadows tok for seg at the Blair Witch hadde blitt en turistgreie, så blir man kjent med Heathers bror i Blair Witch. Han er helt bestemt på å finne søsteren sin, og den besluttsomheten blir ikke mindre da han kommer over et videoklipp som han mener viser at Heather lever.

Jeg ville så gjerne like denne filmen. Jeg hadde store forventninger, dette var en type film som virkelig var min kopp med te. Da er det frustrerende å kjenne på skuffelsen, hvor euforien egentlig burde være. Filmen er skapt av Adam Wingard og Simon Barrett - to menn som burde være godt bevandret i denne sjangeren. I stedet så koker de i hop noe som nærmest ligner på en billig utgave av den geniale originalen. Man kan ikke lage nær den samme filmen, hive inn litt ekstra musikk, spesialeffekter og ei drone - og kalle det en oppfølger. Det blir for enkelt. Nesten hele den ondskapsfulle stemningen er borte.

Riktignok finnes det lyspunkter også - de har vært flinke til å spille litt videre på historien om the Blair Witch, vi får litt mer informasjon om helvetet som har foregått i denne skogen i Maryland, USA. Wingard og Barrett klarer å bygge opp til en viss spenning i løpet av filmen, med en helt OK avslutning. Filmen er absolutt severdig, men for en som har The Blair Witch Project høyt oppe på sin favorittliste, så sitter man igjen med en ekkel følelse av skuffelse.

Terningkast 4 for en helt OK film, verken mer eller mindre. Litt samme som Book of Shadows. 'The Blair Witch Project' derimot, innehar fortsatt en 6'er på terningen for undertegnede.

- Blair Witch 2 - Blair Witch-oppfølgeren tryner i skogen og kommer aldri opp fra gjørmen
- The Blair Witch Project - En svært innflytelsesrik og ubestridelig klassiker

- You're Next - Blodig og kjøttfull 'who done it'

• Indiewire.com
  • Smis.no
  • Moovy.dk
  • Filmpuls.dk
  • The Telegraph
  • Toppraffel.se

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»