Anmeldelse av Jungelboken (The Jungle Book), amerikansk film fra 2016

Eventyr, Drama, Fantasi Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 9 år

Jungelboken - Trailer 07.02.2016

Usedvanlig pen, sjarmfull og spennende familiefilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.02.2017]

Jungelboken forteller historien om den lille gutten Mowgli som vokser opp i en ulveflokk etter at faren til Mowgli blir drept i en hule av Shere Khan. Nå er Mowgli begynt å vokse til og det ser Shere Khan som en trussel. Han ønsker Mowgli drept og lover et sant helvete om han ikke får viljen sin. Men de andre dyrene sender Mowgli med Bagheera til menneskebyen. På veien dit treffer Mowgli en del nye lekekamerater som bjørnen Baloo og flere andre. Men hos dyrene igjen i jungelen blir snart klart at Shere Khan ikke er fornøyd før han får sin hevn på Mowgli...

Disney har begynt å tenke i gamle sirkler og revitaliserer en del av den gamle arven sin i nytt format i form av liveactionfilmer. Jungelboken er en av deres virkelig store klassikere og var en av undertegnedes favoritter i barneårene. Tegnefilmen er jo svært kort, men har enkel og god handling med flere fengende sanger og mye sjarme. Synes nok at liveaction-versjonen har et bedre manus, og sammen med et utrolig imponerende effektmakeri, blir dette en utrolig solid film.

Omgivelsene og alle dyrene er skapt ved hjelp av datakraft. De ser så bra ut at de like gjerne kunne vært ekte vare. Det er ikke langt igjen før CGI-effektene kan skape de aller største og mest utenkelige illusjoner, og denne filmen er et skritt i riktig retning i så måte. Alt ser ut som en drøm til en hver tid. Dette er en av de kuleste jungelfilmene jeg har sett, de må bare være Avatars usedvanlig vakre jungelomgivelser som slår dette. Disney viser oss med andre ord med denne filmen hvordan fremtidens filmer kan ta veien.

Filmen har alt du ser etter i en god familiefilm. Den har både spennende handling, kule rollefigurer, masser av sjarme og litt sang. Alle de typiske referansene til den tegnede filmen er på plass og det varmer når jeg får igjenoppleve barndomsfavoritten i ny og oppdatert versjon som en lengre spillefilm. Og selv om du har sett tegnefilmen, så føles ikke filmen så rett frem som du skulle tro. Dette er en veldig helhetlig film med god historiefortelling og et ytre som virkelig glimter til.

Vi får også litt av et stjernelag samlet til filmen. I hovedrollen finner vi det unge og uskrevne bladet, Neel Sethi. Han fungerer ypperlig i rollen som Mowgli og ser ut til å stortrives på lerretet. Med seg får han mye tyngre og mer erfaren skytts som Ben Kingsley som Bagheera, Christopher Walken som Kong Louie, Bill Murray som Baloo, samt Idris Elba og Scarlett Johansson som henholdsvis Shere Khan og slangen Kaa. De rutinerte skuespillerne passer godt i sine stemmeroller og leker seg med rollene sine.

Jeg har ikke sett 3D-film på en god stund, men tenkte at i kveld var det dags for å teste ut 3D igjen, og Jungelboken er ingen dårlig ide for en 3D-film-kveld. Her får du herlig innover-3D med god kontroll på grunn av den nærmest heldigitale skapelsesprosessen for filmen. Men filmen er dog ikke perfekt, til det sliter den med noen elementære problemer. Blant annet er det noen actionsekvenser blant annet i begynnelsen av filmen der bevegelsene blir for raske forhold til oppdateringsfrekvensen på bildet. Da lugger det litt, men når ting roer seg ned igjen blir alt straks bedre. Riktignok aldri helt i nærheten av James Camerons Avatar på sitt beste, men mer enn godkjent for 3D-film å være. Kunne dog tenkt meg å se den også i 2D-versjon for å få bedre bilde på filmen.

Regissør Jon Favreau har en veldig varierende regiportefølje og dette er en av hans aller beste filmer sammen med Iron Man fra 2008. Med Jungelboken stemmer nærmest alt for ham, og jeg gleder meg til å se hvordan han vil klare å skape magi med storklassikeren fra 1990-tallet, i ‘Løvenes Konge’, som blir hans neste store prosjekt. Blir det bare halvparten så bra, så blir det en film som blir verdt kinobilletten for noen og enhver, og det satser jeg på den blir. Disney må levere når de satser stort, for ikke å floppe totalt.

Om du likte Jungelboken som liten, eller ikke har noe forhold til den i det hele tatt, så er dette en film du trygt kan benke deg ned med for en underholdende filmkveld. I mine øyne var dette en stor overraskelse som leverte varene og vel så det. Jeg ruller en solid femmer på terningen og anbefaler deg herved denne filmen på det varmeste. Nesten som jeg synes den er like god som det jeg synes tegnefilmen var i mine yngre dager, og det sier litt om filmens kvalitet.

- Chef - Provoserende feelgood
- Cowboys and Aliens - Skuffende kjedelig genreblanding
- Iron Man 2 - Meget sterk oppfølger!
- Iron Man - Kul superheltaction
- Zathura - A Space Adventure - Romspillet som blir virkelighet
- Elf - Den morsomme og naive alven

28.04.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!': Så bra du likte den! :D Jeg vil se den igjen kjenner jeg! :)
26.04.2016 sier Jacob: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!': Måtte nesten se denne etter at du trillet sekser på terningen. Fantastisk fin film. CGI på sitt beste, men likevel menneskeligheten til Mowgli (topp spilt av han unge) som gjør at dette blir en varm og fin film. Bra tempo og likte at avslutningen ikke var over the top eller alt for lang. Bra tips! :)
14.04.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!': Hehe, så bra! Morsomt å høre på dere! :D
14.04.2016 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!': OIOi, 6er faktisk. Vi har slutten med 6 terningsystemet og gått over til 10er systemet.
Sjekk vår anmeldelse

• Adam Filmer