Anmeldelse av Sollampe til hjemmet (Sunlamp For Your Home), norsk annen utgivelse fra 2017

Eksperimentell Spilletid: 60 minutter

For deg som elsker vinterkos i form av sakte-TV!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.02.2017]

Filmen begynner ganske enkelt med en lampe som lyser mot oss. Utenfor hører vi lyden fra vinden som uler. Vi skjønner at det er vinter ute. En kopp med noe varmt står ved siden av lampen, sammen med to tente stearinlys. Lampen begynner med mindre intensitet og gir gradvis mer lys. Og etter hvert som den gir mer og mer lys, legger vi merke til alt som står på bordet.

Det overraskende med denne filmen er at den ganske enkelt bare gir deg det tittelen antyder. Du sitter å stirrer på en lampe på et bord og hører vinden. Dette minner meg om da jeg var liten og det var storm ute. Da var det herlig å ligge i sengen å høre på at vinden tok tak i huset. Filmen gir deg inntrykk av å sitte med et bord og oppleve litt nedtonet vinterkos.

Filmen kommer i sterk kontrast til alt det jaget vi opplever i hverdagen og filmer som bare blir mer og mer intense og med voldsomme effekter. Dette er en overraskende virkningsfull og stemningsskapende film for å være såpass naken som det den er. Vil tro at mange som liker å trives i sitt eget selskap eller familier, vil sette pris på filmen. Den er i alle fall rolig og behagelig nok til å fylle et behov for den som vil kose seg. Hvis du benker deg med denne foran TV-en en kveld med masse godt å spise til sammen med familien, så kan det være at du blir positivt overrasket. Kosen kan ingen ta fra filmen, den er på plass.

Filmen er utrolig spesiell, kanskje noe av det særeste jeg har anmeldt noensinne. Dette minner mye om NRKs minutt for minutt TV bare med den lampe. ‘Sunlamp For Your Home’ blir med andre ord et godt alternativ til ‘peis og akvariet’-DVD-er man kjøpte før i tiden. Filmen fikk meg til å stresse kraftig ned og du får tid til å la tankene vandre som en slags pause i hverdagen.

Kombinasjonen med lyden av varierende vindkuler hele veien og lyset fra lampen føles som en behagelig illusjon. Dette er med andre ord et nytt kreativt tilskudd til Netflix-katalogen. Jeg sliter litt når jeg skal rulle terning på denne mildt sagt spesielle filmen, siden dette nok er svært varierende fra person til person hva du får ut av filmen. Men fikk en god opplevelse og i min bok ruller jeg en sterk firer på terningen for en film som tok meg totalt på sengen og var noe jeg absolutt ikke forventet at Netflix ville tilby meg.

NB: Traileren er ikke helt representativ for filmen, men legger den ved likevel.

[ 'Sunlamp For Your Home' kan oppleves på Netflix ]

Les mer om annen utgivelsen

Norge, Sverige, Finland, Danmark