Anmeldelse av Neighbors 2: Sorority Rising, amerikansk film fra 2016

Komedie Spilletid: 92 minutter

Neighbors 2: Sorority Rising - Trailer 07.04.2016

Ny partyfilm om dårlige naboer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.02.2017]

Det uheldige paret Kelly (Rose Byrne) og Mac (Seth Rogen) skal selge huset. Når de tror huset er solgt viser det seg at det er en 30 dagers tid der kjøper kan angre seg. Og i denne perioden leier noen collegejenter nabohuset og gjør det om til en studentforening med ville fester og mye bråk. Kelly og Mac som på sin side er avhengig av at huset blir solgt, siden de har kjøpt et nytt hus et annet sted, forsøker å gjøre hva de kan for at jentene ikke skal hindre salget av huset deres. Det gjør at det blir krig mellom de to husene fult med mange skitne knep...

Den første filmen i denne serien var ikke stort å skrive hjem om, og den andre filmen er omtrent smidd over samme enkle lest som den første, men den har noen elementer av gode verdier innimellom. Filmen forsøker å underholde med en god del enkle partyhumorpoenger, og i mine øyne er denne filmen kanskje til og med morsommere enn første omgang. Det er en god del plottdetaljer som blir for enkle, uten at jeg skal utbrodere det mer. Dette er ikke en film man ser for at den har en god historie, men mer for å få et hjernedødt pusterom i hverdagen.

Det blir mye humor med høy dildoføring i poengene og ofte i kombinasjon med små barn. Skjønte aldri helt hvorfor de måtte utsettes for slikt i så ung alder i humorens tjeneste, men så er nok ikke denne filmen først og fremst myntet på meg, men heller mer de fra rundt 15-25 år som ikke gjør annet enn å feste eller liker typisk partyhumor. Om ikke annet så synes jeg film nummer to var litt roligere og hakket mindre rølpete enn første film. Det gjorde at jeg likte andre omgang bedre.

Bad Neighbours var en lett forglemmelig film og den andre filmen er ikke med å finne på så mye nytt som du ikke har sett før, men den gjør jobben sin og er en okei film å se for sin målgruppe. Gutta jeg så filmen med storkoste seg i alle fall stort. Og selv om jeg var noe mindre positiv, var filmen bedre enn fryktet. Føler den står til en mer solid treer på terningen enn først film som jeg synes var svakere.

Likte også at den andre filmen handler om feminister som forsøker å sette en høyere standard for de typiske vanlige ‘løse’ jentene som vi vanligvis finner i slike college-party-filmer. Vi får også oppleve et homsebryllup og litt mer andre verdier enn i første omgang som var mye mer typisk og traust i partyfilmens tjeneste. I tillegg til hovedrolleinnehaverne som består av Chloë Grace MoretzZac EfronSeth Rogen og Rose Byrne, får vi også noen kjente biroller som Lisa Kudrow, Selena Gomez, Dave Franco og Kelsey Grammer. Disse birollene er med på å sprite opp filmen.

Denne filmen har ikke så mye nytt å komme med, selv om det føles litt småfriskt med feministiske verdier i en partyfilm. Likevel underholder filmen meg langt på vei. Jeg skulle kanskje ønsket meg litt mindre dildohumor, men det klarer jeg å tolerere greit. I mine øyne var denne andre filmen om nabokrigen et steg i riktig retning. Filmens manus er fremdeles alt for enkelt, men det er morsomhetene som står i fokus, og da kommer filmskaperne unna med det. Med andre ord er dette en grei ungdomsfilm.

- Bad Neighbours - Rølpete fester og ‘party poopere’!

- Storkene - Morsomt og hysterisk for både barn og voksne
- Bad Neighbours - Rølpete fester og ‘party poopere’!
- Get Him to the Greek - Stjernelivet med narko, party og sex
- Dumpet av Sarah Marshall - Dugelig underholdning