Anmeldelse av Event Horizon, engelsk (britisk) film fra 1997

Thriller, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 18 år

Romskipet fra en annen dimensjon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.02.2017]

I år 2015 blir den første permanente kolonien etablert på månen. I 2032 begynner kommersiell gruvedrift på Mars. Og i 2040 skytes romforskningsfartøyet Event Horizon opp for å utforske solsystemets yttergrenser. Etter den åttende planeten, Neptun, forsvinner romskipet sporløst. Dette blir historiens verste romfartskatastrofe. Denne historien starter i år 2047. Et redningsfartøy skal ut på et hemmelig oppdrag. De skal til Neptun for å sjekke ut et signal de har mottatt fra Event Horizon. Dette blir et oppdrag de raskt merker at er noe utenom det vanlige...

Event Horizon var en film som skremte meg en del da jeg så den første gang. Siden har jeg ikke turd å se den om igjen, men i dag tok jeg mot til meg for å se hvordan Event Horizon har klart seg gjennom årenes løp og samt vurdere sci-fi-biten av filmen. Filmen er regissert av av Paul Andersson. Det er mannen bak filmer som Resident Evil og Alien VS Predator. Det gjør at jeg er litt ekstra spent. Ikke fordi de nevnte filmene er så bra, men fordi vi har med en sjangerregissør å gjøre som ofte lager film i sci-fi-land.

Filmen åpner med litt faktaopplysninger for å sette oss inn i handlingen som skal komme. Jeg kjenner allerede der at jeg gleder meg litt til resten av filmen. Med andre ord begynner dette rett i min sci-fi-gate med utforskning av verdensrommet. Det første vi får se er et stort romskip som er på vei ut fra en planet. I romskipet finnes en død person som svever i vektløs tilstand. Like etter våkner hovedpersonen William Weir opp på i sengen sin på en romstasjon. Han blir beordret til å være med på et hemmelig oppdrag.

Helt i begynnelsen får jeg nesten litt Alien-fealing over det hele både i musikk og utførelse. Vi får spøking og sosialisering mannskapet imellom. Et av besetningmedlemmene, William Weir, forteller oss hvordan Event Horizon virker. Det var et romskip som beveger seg raskere enn lysets hastighet, noe som strider mot relativitetsteorien, men istedet for å skaper skipet en dimensjonsport så kan romskipet hoppe på et øyeblikk fra et punkt i universet til et annet, flere lysår borte i en slags gravitasjonsdrift. Det hele er basert på en maskin som skaper et svart hull som skal bøye rommet og få romskipet til å bøyes.

Like etter filmen er i gang viser den seg også litt skrekkaktig. Raskt får vi den ubehagelige spøkelsesaklige stemningen som minner om den som man finner i blant annet Stanley Kubricks film, Ondskapens Hotell. Det er litt av noen skremmende drømmer som hjemsøker redningsromskipets mannskap. Digger det at filmen opperer litt mellom drøm eller virkelighet.

Dette er en skikkelig stemningsfilm i kryssing mellom sci-fi og skrekk. Allerede 10 minutter inn i filmen kommer den første skikkelig spooky scenen. Derfra og inn får vi flere slike scener underveis. Man vet aldri helt når mannskapet befinner seg på ‘trygg’ grunn og når de beveger seg inn i skremmende og spennende saker. Vi merker raskt at noe ikke er helt som det skal være. Men marerittet utspilles på en annerledes måte i denne filmen enn eksempelvis Alien. Og det å være med på å utforske marerittet og hvordan alt henger sammen er helt klart denne filmens største styrke.

Man får raskt teorier om hva som er på ferde. Det er masse små hint underveis om det som skal komme. Blant annet får vi en skummel stemme som på latin roper på hjelp. Mannskapet må skille mellom ting som de virkelig føler og hva som kan være noe som bare skjer oppe i hodet på dem. Det er som om 'Event Horizon' er i livet og leker med dem. Mye skremmende skjer med mannskapet som har vært i kontakt med skipet. Mot slutten blir det mer og mer skrekk når mannskapet ser syner og lures i døden en etter en.

Denne filmen låner flittig fra filmer som 'Hellraiser', 'Alien', 'Contact', 'The Shining' og '2001: A Space Odyssey'. Også filmen 'Sphere' er litt lignende til det man får her. Men selv om filmen er litt av en copycat, er den ganske underholdende på sitt beste og føles som helt klart Paul Anderssons beste film. ‘Event Horizon’ har en guffen stemning fra begynnelse til slutt som ikke er for de mest lettskremte. Alt i filmen ser veldig lekkert ut. Designet av romskipene er som tatt ut av læreboken av en god sci-film. Det er spennende å se hvordan filmen vil slutte. Det er flere veier å gå, selv om det hele ser veldig mørkt ut. Enden på visen gir litt flashback til den pulserende spenningen i slutten av den første Alien-filmen. Følte alt i alt at denne filmen hadde litt by på for både skrekk og sci-fi-fans. Filmen har dog noe å gå på før den kunne eventuelt blitt klassikermateriale, men Event Horizon får absolutt godkjent og en anbefaling fra undertegnede.

- Resident Evil: The Final Chapter - En av de beste Resident Evil-filmene!
- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- AVP - Alien Vs. Predator - Hvem som enn vinner... Vi taper
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!
- Soldier - Kjemper for et nytt folks skjebne

Omtalespalte: Sci-fi