Anmeldelse av Aliens vs. Predator: Requiem, amerikansk film fra 2007

Action, Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 18 år

Aliens vs. Predator: Requiem - Trailer 06.02.2008

Romvesen har krig på jorden enda en gang

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.02.2017]

Alt begynner med at alien utviklet fra en predator krasjlander nær en liten by i Colorado. Der dreper den alle den møter på sin vei og formerer seg. Det betyr trøbbel og en enslig predator kommer for å ”rydde opp” i rotet. Det blir en brutal kamp til siste slutt...

Den første AVP-filmen var i mine øyne bedre enn jeg husket. Derfor satt jeg og en kamerat oss ned med oppfølgeren med godt mot. Det vise seg raskt at den ikke var av samme kaliber. Jeg husket riktignok at jeg ikke hadde mye til overs for denne filmen da den gikk på kino, og hadde glemt veldig mye av filmen. Tror dette blir den siste oppfriskningen og forsøket på å like denne filmen.

For det første foregår store deler av filmen i stummende mørke der man knapt kan se hva som skjer. Gjør man dette for å dekke over slett filmarbeid eller manglende budsjett? Eller er dette del av en kunstnerisk avgjørelse? Ikke vet jeg, men jeg finner mørket svært irriterende og at det ikke gir noe tilbake til filmen annet enn frustrasjon.

For det andre er filmens manus pil råttent. Det er alt for mange rollefigurer og svært få av dem man føler man får noe forhold til. Med andre ord ser de nesten ut til å være laget av papp eller papir. Og når handlingen i filmen er vanskelig å skrive noe særlig om også er det mer enn bare noen mørke hull i dette filmprosjektet.

Det er omtrent ingenting som engasjerer med denne filmen. Og jeg som hadde gledet meg som en unge til å oppleve en Predator-Alien. Riktignok får man et nærmere kikk på den, men jeg føler ikke noen av scenene er noe å rope hurra for. Selv ikke sjefkampen på slutten mellom Predator og Predator-Alienen. Da synes jeg at avslutningen på første film var av et nærmest episk slag i forhold.

Filmen forsøker å gi oss noe nytt, men feiler langt på vei på alt den forsøker seg på. Dette er en slett film på alle mulige måter. Man merker at teknikken og kvaliteten på kamera og effekter er okei, men der stopper det. Jeg har sett mange B-filmer som var mye bedre og mer forseggjort enn denne leie skrekk/sci-fi-saken i AVP2.

For sci-fi-fansen er begynnelsen absolutt best. Det hele begynner i romskipet til Preadtorene. Men etter at en predator skyter seg ned på jorden med Predator-Alienen ombord går filmen bare en vei og det er nedover. Jeg vil tørre å påstå med hånden godt plantet på hjertet at dette ikke er noe som vil tiltale hverken Preator-fansen eller Alien-fanskaren. Dette feiler både som skrekk-, sci-fi- og action-film.

Om du elsker Alien-universet og også koser deg med Predator-action, er jeg stygt redd for at du kommer til å se denne filmen uansett. Det hjelper ikke hvor mye jeg kommer til å advare deg om at dette ikke er en film du trenger å se, det trigger deg nok bare enda mer til å se den. Filmen inneholder en Pred-Alien og det er det kuleste med denne filmen. Ellers er de fleste scenene for mørke og handlingen for uengasjerende. Det er ingenting i denne filmen du trenger eller ikke har sett før. Kos deg heller med en hvilken som helst annen Alien-film eller predatorfilm i stedet.

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Predators - Ikke så verst sci-fi-action
- Predator - Den Usynlige Fiende - Mandig action på sitt barskeste
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- Alien - Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm

- Skyline - Sci-fi med forklaringsproblemer

20.03.2008 sier Nailer: Denne filmen var gjennområtten fra ende til annen.
Så den heldigvis hjemme i stuen.

***SPOILER***

Med fare for å spolere for mye:
Slutten gjør alle handlinger som ble gjort i løpet av filmen helt ubetydelige.
20.01.2008 sier Pål Frostad: Jeg fikk gratis kinobillett av en jeg kjenner, samt at den ikke var omtalt på Filmfront. 2 gode grunner til å se 2 dårlige filmer, denne og National Treasure 2 :D
20.01.2008 sier Carl: Bra omtale, Pål. Jeg visste fra før av at jeg ikke burde se denne filmen. Hva er din unnskyldning for å se denne, da? ;)
13.09.2007 sier Pål Frostad: Det stemmer var feil i tittel, arbeidstittelen på filmen heter: Alien vs. Preadtor 2: Survival of the Fittest. Mens den tittelen som mest sannsynlig kommer på filmen blir nok: Aliens vs. Predator: Requiem. Men legger inn begge :)
12.09.2007 sier xcon4-7: Kjære dere... Filmen heter "Alien vs. Preadtor 2: Survival of the Fittest"
Ikke Alias, men Alien...

Omtalespalte: Sci-fi