Anmeldelse av Det norske hus, norsk film fra 2017

Komedie Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: Alle år

Det norske hus - Trailer 13.02.2017

Ujevn harselering med Det norske hus

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 16.02.2017]

Ramin er en resurssterk mann fra Midtøsten som kommer syklende over grensen til Norge. Han søker oppholdstillatelse i landet og vil forsøke gjøre seg verdig dette ved å komme inn på Akademiet, et sted hvor han skal lære seg det å bli norsk gjennom en serie kulturelle prøver.

Jan Vardøens spøkefulle og ironiske satire over Noreg er stort sett blottet for sublim og kvalitetssterk filmlaging. Dette betyr ikke at det likevel ikke er noe å le av her.

Ramins møte med det norske hus, bokstavlig talt illustrert med dette store Akademiet, en gård lagt innerst i en billedskjønn norsk fjord, er både vittig og tankevekkende flere steder.

Her er mange morsomme og gode observasjoner, men de er bare ikke så veldig forseggjort og kvalitetstungt formidlet. Det meste blir veldig enkelt, amatøraktig og overtydelig både filmteknisk, regimessig og i manus.

Skuespillet preges derfor også av noe av det samme. Selv ringrever som Gard Eidsvold, Hege Schøyen og Helen Vikstvedt sliter med troverdighet og pondus, skjønt sistnevnte to er da virkelig morsomme flere ganger der de skal lære Ramin og andre utlendinger om hvordan det gjøres her i landet.

Fjorårets flyktningekomedie og portrett i Rune Denstad Langlos Welcome to Norway! harselerte med noe av det samme, skjønt på et helt annet neddempet og smart nivå.

Det norske hus virker mer som en lang rekke sketsjer eller stand-up hvor den nevnte overtydeligheten innen manus og annet ofte trykkes opp i trynene våre. Her er også filmatiske hull og feil i fleng, som eksempelvis at Raimi lærer seg norsk på bare noen minutter.

Med Schøyen og andre ”lettere” skuespillere tilstede, får filmen ytterligere et preg av dette lette og enkle komiske preget, og man får flere steder tanker tilbake til KLMs liknende harselering og humor i sine sketsjer. Ikke noe galt ene og alene i dette forsåvidt, men ironiseringen over Norge og nordmenn er likevel varierende morsom og treffende.

Det skal dog ærlig innrømmes at man tar seg selv i å le fornøyelig flere steder. Den kanskje litt langt innesittende selvironien i oss klarer nemlig å bli revet frem her og der, absolutt!

Det er dessuten flust av gjenkjennende situasjoner her som Ramin havner oppi, men det er som om Vardøen og medforfatter Knut Nærum har forsøkt stappe inn absolutt alt av stereotypi rundt oss nordmenn.

Problemer oppstår imidlertid når mye av dette føles litt ukjent, ikke alt føles nemlig etablert nok som nettopp stereotypi, selv for en som er født og oppvokst her.

Vardøen ble selv født og oppvokst i Irland og England og kom til Norge som 26-åring. Hvis filmen er mye basert på egne opplevelser og som farger manus og historie, kommuniseres det ikke alltid like effektivt hele veien. Slik blir handlingen heller ikke så morsom og treffende over alt, og følgende faller den sammen flere steder.

Konseptet med det norske hus er i utgangspunktet en morsom og vittig idé, og filmens oppgjør med fastgrodd og konservativ norskhet bør for all del kunne både spøkes med og sparkes på.

Som film er den selvsagt også et bidrag til innvandrings- og flyktningedebatten, og slutten setter et godt punktum med sin seriøse og litt tankevekkende avrunding.

Det ironiske ved filmen blir videre at restauranteier Vardøen sikkert aldri ville gjort det samme med mat, altså servert noe så enkelt som en Grandiosa. Så hvorfor er filmen hans så enkel? Som komedie er Det norske hus en variabel lek som tidvis glimter til, men også like tidvis er overtydelig, tam og altså enkel.

(Foto/Copyright: Beacon Isle Distribusjon)

- Høst - Sært, men pent Oslo- og karakterportrett
- Heart of Lightness - Søvnløs i Lofoten - Alternativ Ibsen fra billedskjønne Lofoten

Engelsk, Norsk

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

«Charlie og sjokoladefabrikken»

«Bill & Ted's Excellent Adventure»