Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Jackie, amerikansk film fra 2016

Biografi, Drama Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 12 år

Sjeldent sterkt og dypt om amerikansk ikon

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 16.02.2017]

En av de mest sentrale øyeblikkene i amerikansk historie skildres igjennom øynene til førstedame Jacqueline Kennedy. Vi følger henne igjennom den første uken etter drapet på hennes mann.

Annonse:

Jacqueline Kennedy var elegant, ung og stilig som det etter hvert globale ikon hun ble. Hennes smak innen klær og innredning er kanskje det hun ble mest kjent for etter sin manns død. Ironisk er det også at en hel verden husker hennes ikoniske rosa drakt som ble dusjet i mannens blod den fatale dagen i Dallas 1963.

Traumatisert av lammende sorg møter vi henne mens en journalist intervjuer henne i tiden etter hendelsene. Samtidig veksler filmen mellom tilbakeblikk på hva som skjedde disse dagene.

Blant noen av kampene Jackie kjempet i timene etter skuddet, var hvordan begravelsen skulle arrangeres, hvordan hun selv skulle opptre og tanker rundt hvordan hennes manns liv og arv ville bli definert i historien i ettertid.

Som portrettfilm er Jackie virkelig noe for seg selv. Filmen er i regi av chilenske Pablo Larrain som gjorde sterke El Club for to år tilbake, samt en annen portrettfilm i Neruda i fjor.

Kanskje er det også derfor at skildringen av Jackie ikke føles verken overflatterende rosenrød eller overflatisk i sin ikondyrking på noen som helst måte, slik amerikanerne ofte gjør med sine storhetsportretter.

Filmen er naturlig nok fantastisk flott i sin tidskoloritt, i kulisser og klær, noe den også er Oscar-nominert for, i tillegg til musikken og Natalie Portmans innsats. Det er litt vanskelig å si hvorvidt Portmans portrett er så likt originalen som man kan komme.

Undertegnede kjenner rett og slett ikke godt nok til Jackie som kjent person, men det skjer umiddelbart noe når hun begynner å snakke i filmen, og man blir overbevisst på rekordtid av Portmans skuespill! Bare stemmebruken er fascinerende karakteristisk med sin nærmest hviskende særegne stil.

Kamera følger Jackie som en dokumentarisk skygge hvor Portman er med i så og si hvert eneste bilde. Den filmatiske stilen i fargefilter, kornete og retroaktige bilder, er tidvis totalt overbevisende og gjør filmen til også noe filmteknisk svært spennende!

Kamera er særdeles mye tett opp i ansiktet til Jackie og slipper henne aldri mer enn noen meter unna. Dette voldsomme fokuset på Jackie/Portman, gjør at man nesten ikke får puste, man får aldri pauser fra hennes sorg, desperasjon og utfordringer.

På stort sett mest godt vis skaper dette egentlig mye av hele filmens stemning som er trykkende og tung. Filmen blir videre derfor også svært sterk og gripende fascinerende som et psykologisk portrett.

Variasjonen i narrative hopp og bilder fra eksempelvis inni det Hvite hus er både spennende og historisk interessante, og det er umulig ikke å tenke på mannen og familie som i disse dager nettopp har flyttet inn i dette huset.

Mon tro hva familien Trump tenker rundt sin egen tilværelse der inne, samt hva dagens førstedame i Melania Trump vil komme til å etterlate seg som sitt mæle?! Stilig og pen er hun da også, men det spørs om ikke hennes mann kommer til å etterlate seg langt styggere sår fra sitt embete enn hva John F. Kennedy gjorde.

Skildringer av kvinner på denne svært nære måten har ikke akkurat florert opp igjennom filmhistorien, men Jackie blir likevel glatt et av de aller beste i så måte, med sin svært nære, mørke og alvorstunge stil.

Noen vil kanskje synes filmen blir litt vel tung og dyster, men Jackie er tydeligvis ikke noe glamportrett av stilikonet Jackie O. Kennedy, det er en psykologisk dyptpløyende og kompleks skildring av sinnsstemninger hos et kjempende menneske.

(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon)




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- El Club - In da club...

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,6 av 6 - 44 stemmer)

Anmeldelser i media

  • Boston Globe
  • Globe and Mail
  • Rollingstone.com
  • Minneapolis Star Tribune
  • Seattle Times
  • Chicago Tribune
  • San Francisco Examiner
  • Salt Lake Tribune
  • Movie Nation
  • Dagbladet
  • Adressavisen
  • Aftenposten
  • FilmMagasinet
  • Filmfront
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Jyllands-Posten
  • Cinemazone
  • KinoMagasinet
  • Filmz.dk
  • Moovy.dk
  • Cinemablend.com
  • Toronto Sun
  • Arizona Republic
  • Grouchoreviews.com
  • Chicago Sun-Times
  • Creative Loafing
  • Philadelphia Inquirer
  • Austin Chronicle
  • Dagsavisen
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Politiken (Danmark)
  • Ekstra Bladet (Danmark)
  • Filmmagasinet Ekko
  • Kulturbunkeren.dk
  • RogerEbert.com
  • Reelviews.net
  • Kansas City Star
  • Berlingske Tidene
  • B.T. (Danmark)
  • San Francisco Chronicle

Land:

USA, Frankrike, Chile

Språk:

Engelsk, Spansk

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Orange Is the New Black»

 

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

 

«Transformers 5: The Last Knight»

 

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

 

«Satanic»

 

«I Don't Feel at Home in This World Anymore»

 

«SVK - Store Vennlige Kjempe»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2017 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.