Anmeldelse av Van Helsing - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2016

Action, Drama, Grøsser, Fantasi Spilletid: 60 minutter

Van Helsing - Sesong 1

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 12.02.2017]

Vanessa Helsing, en fjern slektning av den berømte vampyrdreperen Abraham Van Helsing, gjenoppstår i en verden overtatt og styrt av vampyrer.

Jeg er en fan av postapokalyptiske filmer, hvor verden er i ferd med eller har gått til helvete. I Van Helsing står menneskeheten på kanten av avgrunnen kalt utryddelse, og jordkloden er oversvømt av vampyrer.

Vanessa Helsing (Kelly Overton) våkner opp i et barrikadert sykehus sammen med en håndfull overlevende sivile og soldater. Flesh (Vincent Gale), Mohamad (Trezzo Mahoro), Sam (Christopher Heyerdahl) og Doc (Rukiya Bernard) for å nevne noen.

Serien begynner friskt. I de første episodene får vi et innblikk i hvordan verden falt sammen etter et mystisk vulkanutbrudd, krydret med en dæsj blodig gladvold.

Så faller det sammen. Rollefigurene blir mer statiske og skuespillerprestasjonene blir platt. De to største grunnene til at serien faller sammen er anonyme skuespillere og at serien rett og slett blir kjedelig. Det er grenser for hvor mye dialoger, monologer osv. det skal være i en TV-serie, mens vampyrene herjer rett utenfor bygningen. Van Helsing burde vært mer actionspekket.

Jeg ruller en firer på terningen for Van Helsing. For til tross for kjedelig manus og anonyme skuespillere så er serien godt laget. Effekter, make up osv er innafor. Samtidig så mistenker jeg at det kommer en sesong 2, som forhåpentligvis er mer fartsfylt. Det er jo ikke første gang at en TV-serie benytter den første sesongen for å legge fundamentet og så kjøre med bånn gass i sesong 2. Jeg håper det.

Hvis man vil ha en TV-serie om en postapokalyptisk verden, vampyrer som søker verdensherredømme og er full av blodig action - så se heller The Strain.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01