Anmeldelse av Santa Clarita Diet - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2017

Komedie, Grøsser Spilletid: 30 minutter

Santa Clarita Diet - Sesong 1: Fingermat

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 12.02.2017]

Sheila og Joel, ektepar og eiendomsmeglere. Bor med deres datter Abby i Santa Clarita, California. Livene deres forandres drastisk når Sheila dør.

I min søken etter nye serier å følge på Netflix, så kom jeg over denne - Santa Clarita Diet. For en som er ihuga fan av all things zombie, så var denne midt i blinken.

I utgangspunktet var jeg mest opptatt av å lese hva serien handlet om, men da jeg begynte å se første episode så la jeg merke til en ikke så aller verst rolleliste. Drew Barrymore (Sheila) og Timothy Olyphant (Joel) har hovedrollene samtidig som at blant annet Nathan Fillion og Patton Oswalt dukker opp i artige gjesteroller.

Sheila får et illebefinnende mens de er i ferd med å vise et hus til salgs. Joel kjører henne til legevakta, etter hvert finner de ut at hjertet ikke slår lenger, men hun er jo vitterlig oppe og går.

De finner, takket være nabogutten, ut at hun er en levende død. Til å begynne med så spiser Sheila det hun finner i kjøleskapet og kjøttdisken - men apetitten vokser ganske fort ut av alle proporsjoner, og det som står på menyen er oss. Men for et helt ordinært ektepar med en tenåringsdatter, som bor i et ubetydelig boligfelt i en temmelig normal liten by, så blir det komplikasjoner når de skal "handle mat".

Man kan nok si at det ikke akkurat gnistrer av skuespillet i serien - både Barrymore og Olyphant kan bedre enn dette. Men samtidig legger man ikke så mye merke til det, da seriens skaper og manusforfatter Victor Fresco leverer virkelig velskrevne episoder. En blir mer opptatt av å humre godt av all den corny humoren og de kreative måtene "maten" blir tatt av dage på.

Santa Clarita Diet er fullstappet av knusktørr svart humor, samt litervis av blod og gørr. Er du glad i zombie-filmer og/eller likte TV-serien Ash vs Evil Dead - så er denne TV-serien definitivt noe for deg. For meg var dette en skikkelig innertier!

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Vox
  • Aftonbladet
  • Wegotthiscovered.com
  • Collider.com

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»