Anmeldelse av Zathura - A Space Adventure, amerikansk film fra 2005

Action, Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 11 år

Romspillet som blir virkelighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.02.2017]

Vi følger seks år gamle Danny og ti år gamle Walter. De blir passet av sin storesøster når faren deres er på jobb. Danny går Walter på nervene. Han liker ikke den innpåsliten lillebroren sin og senker ham ned i den skumle, mørke kjelleren i huset. Der finner Danny et gammelt brettspill ved navn Zathura. Det tar han med seg opp til broren. Etter flere mislykkede forsøk på å få broren til å bli med og spille, begynner Danny å spille for seg selv.

Fra første figuren flyttes automatisk, skjønner Danny at dette ikke er noe helt vanlig brettspill. Det første oppdraget i spillet kommer i form av et kort der det står ‘Meteorskur, kom deg unna!’. Og meteorstorm blir det. Når Danny og Walter ser opp gjennom det gapende hullet i taket, oppdager de til sin forskrekkelse at de er sendt ut i det dypeste, mørkeste verdensrommet. Nå må de fullføre spillet for å komme tilbake til jorden igjen...

Jeg likte godt Jumanji med Robin Williams, og dette er på mange måter en kopi av denne filmen med romtema istedet for jungeltema. Føler også at Zathura har målgruppen sin for et litt yngre publikum enn første film som i mine øyne underholder bredere. Mye av dette kan være fordi mesteparten av filmen er lagt på barnerollenes nivå, siden de er hovedpersoner i filmen. Jeg vil si at målgruppen for denne filmen vil ligge fra rundt 9 år og opp til senere i tenårene. For min del synes jeg filmen var grei å se, men dessverre var den langt i fra så interessant som jeg hadde håpet på. Særlig manuset lider av å være for dårlig hele veien til rulleteksten setter inn.

Føler lett at dette er en mer barnslig film enn Jumanji på flere måter. Ikke det at jeg ikke liker barnslige filmer, men det jeg reagerer på med denne filmen er hvordan barna reagerer på ting de får presentert av farer og logikk for å håndtere dem. Det virker som barna nesten alltid ikke følger den enkleste logikken og det er ting som føles slitsomt å se på. Særlig når barna spiller et farlig spill og den ene får et ønske der han kan ønske seg hva som helst, og ikke ønsker å bli ferdig med spillet, men heller en signert fotball istedet. Og slike irriterende handlinger er det drøssevis av i filmen. Slike irritasjonsmomenter er noe vi også også finner i en del mer ‘voksne’ Hollywoodfilmer, men det er like ille å få servert slikt uansett film.

Zathura føles svært lik som Jumanji på de fleste punkter, bare litt dårligere presentert i alle ledd. Rammen for historien i begge filmene er skremmende lik. Det vil si vi får to barn som spiller et spill i et hus. Spillet begynner å skape farer for dem som de får føle på kroppen og dermed utfordringer for dem å ta hensyn til når de spiller. Og selvsagt er det også noen som jukser, samt en voksen som har vært fanget i spillet, og kommer med en hjelpende hånd for at gutta skal fullføre spillet.

Historien er som sagt lite å rope hurra for i filmen. Den føles mest som action i samme gaten satt etter hverandre. Det blir veldig mye, nå har vi klart å bekjempe denne faren så da kommer det en ny en, og for å variere litt så er det ikke alle turer som byr farer. Men til tross for at filmen prøver å by på god underholdning, liker jeg svært dårlig at man kan forutse hva som kommer til å skje lenge før det inntreffer i filmen. Det er ofte slik i filmer at scener er tatt med for en grunn, og her blir disse grunnene alt for åpenbar. Jeg følte meg flink og tippet riktig på alle utfordringer bortsett fra en, men det er nok fordi filmen blir for grunn, og ikke på grunn av min kløkt.

Alt i alt er dette en film som nok passer greit for målgruppen. Jeg irriterte meg litt underveis, men filmen ble heldigvis ikke kjedelig av den grunn. Likte mange av romelementene som ble trigget av min store sci-fi-interesse. Som sci-fi-film var dette en grei affære, selv om dette er mer eventyr enn sci-fi, har filmen en del sci-fi-aktige trekk ved seg. Vi får både, metoritter, romvesen, en astronat og en slags nedfrysningssøvn. På dette punktet synes jeg nok farene interesserte mer enn i Jumanji. Jeg vil si dette er en ganske grei film for unge, men 'Jumanji' er litt mer gjennomført enn denne på de fleste punkter.

- Jumanji: Welcome to the Jungle - Morsom familiefilm med fokus på rett sted
- Jumanji - Brettspillet de aldri glemmer å ha spilt...

- Jungelboken - Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!
- Chef - Provoserende feelgood
- Cowboys and Aliens - Skuffende kjedelig genreblanding
- Iron Man 2 - Meget sterk oppfølger!
- Iron Man - Kul superheltaction
- Elf - Den morsomme og naive alven