Anmeldelse av Everybody Wants Some, amerikansk film fra 2016

Komedie Spilletid: 117 minutter Aldersgrense: 6 år

Everybody Wants Some - Trailer 31.03.2016

Mer realistisk college-komedie!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.02.2017]

Jake (Blake Jenner) ankommer college. Han skal bo i et hus utenfor campusen sammen med deler av skolens baseball-lag. Der blir han kjent med Roper (Ryan Guzman), McReynolds (Tyler Hoechlin) og Finnegan (Glen Powell). Vi følger disse Jake og hans nye studentvenner inn til skoletiden begynner. Det blir en tid med mye festing og forsøk på å tilnærme seg jentene. Jake finner seg en jente som han forsøker å lære å kjenne. De andre er mer interessert i å løpe etter det andre jentene. Og som tittelen antyder så vil alle ha seg en jente, men ikke alle kommer helt i mål...

Richard Linklater er en dyktig regissør som lager mye bra. Undertegnede har nylig sett ‘Bernie’ og har lyst til å også se ‘Boyhood’. ‘Everybody Wants Some’ skal være Linklaters egen oppfølger til ‘Dazed and Confused’ fra 1993. Også denne gangen skildrer Linklater en skolegjeng, men handlingen er flyttet fra de siste skoledager i 1976 og til kort tid før skolen begynner igjen etter sommeren og alle fester som gale før collegesemesteret starter for alvor.

Filmen beskriver en glemt tid, men med mange av de samme ingrediensene som også dagens ungdommer møter i sitt møte med universitet og høyskoler. Alt kan minne litt om filmer som ‘Deltagjengen’ og ‘American Pie’, men er ikke like tøysete og har mer dramaelementer enn de typiske high school- og collegekomediene. Det gjør at jeg føler vi får en mer virkelighetsnær fortelling som det er lettere å relatere seg til. I tillegg har også filmen noen morsomme scener og nok krydder som gjør at også partysugne ungdommer får sin dose i filmen. Vi får med andre ord mye moro med den fargerike gjengen som skildrer ungdomslivet på en herlig og med mye ‘uskyldige’ ungdomsspillopper.

Filmen gir deg litt av det du forventer på forhånd, men selv om filmen er fokusert litt på temaet, sex, så er denne biten tonet noe ned i filmen og alt blir mer overlatt til sexprat og det er ikke så mye sexscener i filmen. Vi får se hvordan ungdommene forsøker å hygge seg med hverandre i jakten på de gode opplevelsene som for de fleste hører ungdommen til. Digger også at rollefigurene er såpass ulike. Det skaper en god helhet i gjengen vi følger. Og filmen går som sagt ikke så langt ned i underbuksen som man kanskje frykter på forhånd.

Alt ser helt upåklagelig ut i filmen og vi får en fin reise tilbake i tid til det gyldne 1980-tallet. Synes også at rytmen i filmen og ellers hvordan filmen er satt sammen på som minner litt om filmer fra den tiden. Musikken er også på plass med en rekke kule populære låter som passer som hånd i hanske med tiden. Slik musikk pumper også opp stemningen i filmen noen hakk.

Og det som begynner som noe som kan minne om en grunn partyfilm, viser seg å ha mer å komme med underveis. Vi får masse interessante poenger i dialogen og en handling som gir oss litt alvor med overgangen mellom ungdomstilværelsen og det å bli mer voksen. Men alt i alt får vi en ganske munter, sjarmerende og humoristisk skildring om førsteårsstudenter i møte med universitetstilværelsen.

Alt i alt likte jeg denne filmen ganske godt. Jeg anbefaler dette til den jevne ungdom som står på terskelen til voksenlivet eller for den saks skyld folk som har vært igjennom denne fasen før. Det er mye å ta tak i filmen og filmens hovedperson er et flott anker i filmen som viser seg å være mer gjennomtenkt enn man først aner. Liker det at rollefigurene har litt å komme med og ikke bare er simpel og dum i partyhumorens tjeneste. Om du liker collegekomedier, så er dette noe du helt klart bør prøve deg på.

- Boyhood - Unikt familieportrett som imponerer
- Før midnatt - Solid og troverdig snakkedrama
- The School of Rock - For Dewey Finn er rock'n roll ingen hobby - det er rett og slett livet

• Romerikets Blad
  • The Telegraph