Anmeldelse av Moonlight, amerikansk film fra 2016

Drama Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 12 år

Naken og vakker oppvekstskildring

[Skrevet av: Jacob, Dato: 03.02.2017]

Chiron, en innadvendt liten gutt, gjemmer seg for noen mobbere i det han blir funnet av dopdealeren Juan. Juan tar med Chiron hjem til kjæresten sin og de gir ham et varmt måltid og en myk seng og sove i. Chiron og Juan begynner å tilbringe mye tid sammen og Juan prøver å lære den lille guttungen hvordan han må velge sin egen vei i livet. Noe som ikke alltid er like lett for den unge gutten.

Moonlight er delt inn i tre akter kalt Little, Chiron og Black, navnene spiller på ulike faser i Chirons liv. I første akt blir Chiron kalt “Little” pga hans innadvendte personlighet og spinkle kroppsfasong. Første akt følger hovedsakelig Chirons vennskap med Juan og forholdet mellom Chiron og hans dopavhengige alenemor. I andre akt er Chiron blitt tenåring og i tredje akt er Chiron rundt tredve. Selve oppbyggingen av Moonlight minner litt om Richard Linklaters coming of age drama Boyhood. Der hvor Boyhood fokuserer på en ung gutts opplevelser voksende opp i en middelklassefamilie i Texas, fokuserer Moonlight på Chirons ensomme verden rundt et “public housing project” i Miami.

Barry Jenkins har regissert og skrevet manus basert på det delvis selvbiografiske stykket “In Moonlight Black Boys Look Blue” av Tarell Alvin McCraney. Manuset reflekterer mange av likhetene i oppveksten til Jenkins og McCraney. Begge vokste opp med dop-avhengige mødre i Liberty Square, hvor deler av filmen er spilt inn. Karakteren Juan er basert på faren til McCraneys bror. Noe av det første som slo meg da jeg så Moonlight var hvor ærlig og realistisk filmen oppfattes. Regissør og manusforfatter Jenkins har brukt sine egne og andres erfaringer til å skape et nakent og intimt portrett av Chiron, de viktigste personene i livet hans og nabolaget rundt.

Filmen føles veldig ærlig. Den har en spesiell aura som jeg umiddelbart ble grepet av og filmen har mye på hjerte, men den klarer likevel å ikke bli klisjeaktig. Det er befriende å se en film om en svart karakter i det “projects” uten at rasisme er tema. Moonlight gaper over store følelser og temaer, men dens viktigste skildring blir for meg menneskers søken etter og forstå og komme nærmere seg selv og hverandre.

Chiron spilles av tre forskjellige skuespillere, men i første akt blir vi kjent med ham gjennom Alex Hibbert sin skildring. Hibberts uttrykksfulle blikk sier ofte mer enn tusen ord og det er umulig å ikke føle sympati med gutten. Juan spilles av Mahershala Ali (House of Cards) og gjør en helt formidabel innsats som en kompleks dopdealer. Scenene mellom Chiron og Juan er noen av de sterkeste scenene jeg har sett på lenge og gjør første akt til en rørende kortfilm i seg selv. Mye grunnet det sterke omsorgsfulle forholdet mellom Chiron og Juan er filmens første akt også dens beste.

Filmens historie har ikke et typisk driv, og tempo går litt saktere i tredje akt. Noen kan nok bli litt dratt ut av historien i filmens siste sekvenser, men det ville vært helt unaturlig om Moonlight avsluttet med et brak. Uten å røpe tredje akten er det nærmest noe poetisk over hvordan Chiron har blitt. Soundtracket er medrivende og cinematografien nydelig. Filmens nøye gjennomtenkte fargevalg skaper uttrykksfulle bilder uten å bli for hipster. Det er like fullt filmens cast som gjør Moonlight til slik en filmopplevelse. Hver eneste rolle, liten som stor, oppfattes ekte. Og Mahershala Ali lavmælte skildring stjeler virkelig showet i akt en, så det overrasker meg ikke om han vinner Oscar i slutten av måneden.

Moonlight skildrer komplekse mennesker i en vanskelig verden på en vakker og ektefølt måte. Filmen holder seg unna overdrivelser i karakterer og miljø. Det er ingen fullstendig ødelagte mennesker eller hus. Alle karakterene i Moonlight bærer håp og problemer. Regissør Jenkins holder seg unna overdrivelser noe som fører til at de små øyeblikkene treffer publikum med maksimal effekt. Og det er i de små gylne øyeblikkene Moonlight føles magisk. Filmen har sitt anker i en hjerteskjærende karakter i form av Chiron og vi opplever smerte, kjærlighet, ensomhet og mer enn noe annet, usikkerhet, med ham.

05.02 sier Jacob: Kommentar på Jacob sin omtale 'Naken og vakker oppvekstskildring': Ja eller jeg syntes for all del det er en fin og sterk film, men så vidt jeg vet er det bare Boyhood som har fått bedre kritikk etter år 2000. Så kanskje litt overdreven universal hyllest, for jeg vet ikke om det er den nest beste filmen siste 17 årene. Men ja den fortjener skryt! :) Blir spennende å høre hva du syntes om den?
03.02 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Jacob sin omtale 'Naken og vakker oppvekstskildring': Virker som denne står til rosen den har fått i verden ja!

• The Telegraph
  • Chicago Tribune
  • Dagens nyheter
  • Nöjesguiden
  • SR P4
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Philadelphia Inquirer
  • The A.V. Club
  • New York Magazine (Vulture)
  • MTV News
  • Moovy.dk

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Frequently Asked Questions About Time Travel»

«Trio - Jakten på Olavsskrinet»