Anmeldelse av Expelled, amerikansk film fra 2014

Komedie Spilletid: 85 minutter

Nytt forsøk på å dra en ‘Skulk med stil’

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.01.2017]

Expelled var en film jeg så på Netflix som jeg hadde hørt noe om på forhånd og som jeg trodde var langt dårligere enn det den faktisk var. Filmen fremstår som en slags mer nymotens versjon av ‘Skulk med stil / Ferris Bueller's Day Off’. Men selv om ‘Expelled’ ikke helt følger kvaliteten til den nevnte klassikerkomedien, så har også ‘Expelled’ sine morsomme øyeblikk.

Jeg har også noen innvendinger mot filmen, som blant annet at handlingen glir litt for lett enkelte steder. Noen av rollefigurene går også i fellen for å bli litt for ‘unaturlige’ og på tvers med det den de skal representere i filmens univers. Det vil si at de i humorens tjeneste gjør helt stupide ting som bare er ment å være morsom. Jeg snakker mest om hovedrollefigurens bror som skal være mesteren i skulking og unnasluntring, og som har rømt fra ‘fengsel’, men ikke klarer å komme seg inn i hjemmet sitt på natten uten å bli merket på helt åpenbart vis.

Historien er svært enkel med en rollefigur som ønsker å leve livet til det fulle og slippe unna å gjøre lekser eller annet kjedelig arbeid. Likevel vil han ha toppkarakterer og får alltid andre til å hjelpe seg med den biten. Moralen i filmen sirkler til om han leve slik for resten av livet? Felix O'neil mener ja, fordi han har en egen evne å leke og manipulere skolens ansatte og apparat slik at foreldrene ikke merker at han ikke gjør en dritt og er blitt utvist fra skolen.

Filmens humor er langt i fra særlig smart. Dette er en passe tøysete High School-komedie, men uten de vanlige partymomentene. Her ligger rølpen i evnen til å skulke og komme unna med ting snarere enn fest og sex. Morsomhetene favner mest rundt situasjonskomikk og noen artige kommentarer i ny og ne. Men for å falle virkelig for denne filmen, må du være veldig glad i typiske komedier, fordi dette er en av dem og som ikke skiller seg nevneverdig ut i mengden. Filmen er også greit presentert, selv om dette ikke er i nærheten av noen Oscarverdig film på filmens tekniske punkter.

Liker ikke rollefiguren Felix O'neil særlig godt, fordi han er en notorisk unnasluntrer som stadig trenger hjelp fra andre for å komme seg ut av problemer. Han fremstår som smart, og ville nok blitt en god leder siden han er dyktig på å delegere oppgaver heller enn å gjøre dem selv, på alle punkter. Men selv om jeg ikke liker Felix, godtar jeg ham i filmen og ler litt av alt det ekstreme han finner på bare for å slippe å gjøre skolearbeid på skolen. Det rare er det at han ofte bruker like mye mer tid på å være på skolen når han er utvist som det han vanligvis er på skolen ellers. Og han bruker også veldig mye tid på å planlegge alle stunt for å dekke over for sine foreldre at han ikke er noen mønsterelev, men snarere tvert i mot en slabbedask og livsnyter av dimensjoner.

Alt i alt er dette et greit valg for tenåringer som er lei av sitte på skolebenken og vil ha seg et kappittel med underholdning rundt det. Filmen er bra laget ut i fra sitt simple konsept og har dugenes morsomheter med poenger plassert okei tett hele veien. Likte også enden på visen, som langt i fra var særlig original, men som gjorde jobben sin. Det gjør at jeg ruller en lett treer på terningen, for en film som overrasket meg litt i positiv retning.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på Netflix ]

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Village Voice