Anmeldelse av The Rules for Everything, norsk film fra 2017

Drama, Komedie Spilletid: 87 minutter Aldersgrense: 9 år

The Rules for Everything - Trailer 15.12.2016

Småmorsomt om livets mange rarieteter

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 26.01.2017]

Den ti år gamle Storm blir overlatt mye til seg selv når faren dør og moren er opptatt med jobben sin. Hun må selv igjennom en sorgprosess hvor reglene for tilværelsen må kokes ned til et overkommelig antall for at ikke verden skal falle helt sammen.

Denne langfilmdebuten til Kim Hiorthøy er både ambisiøs, storslått, vakkert enkel og smart på én og samme gang. Det starter tungt dog, for første del av denne filmen føles erketypisk nyutdannet hipsteraktig kunstnerisk, i alt fra tematikk til formidling og uttrykk.

Men, filmen vokser veldig, det skal den ha. Etter hvert som vi blir mer og mer kjent med hovedkarakterene går filmen seg mer til, selv om dens utstrakte bruk av fragmenterte små scener og tablåer går igjennom hele filmen.

Men vi får altså ankret oss litt i Storm, hennes mor og andre sentrale karakterer, samtidig som man unektelig blir revet med av både tankegods og den smarte livsundrende tematikken.

Det handler altså om livets mer eller mindre skrevne og uskrevne regler, hva som kunne skjedd om disse ble brutt hele tiden, om man ikke hadde oppført seg og tatt hensyn til andre rundt seg.

Mye av tankene i filmen føles i overkant ”unge” og naive, altså filosofiske skildringer og manus som den litt mer voksne delen av publikum for lengst vet mye om, men slik i det minste kan nikke anerkjennende til filmens behandling av.

En herlig bruk av humor og ironi over livets mange merksnodigheter føles forfriskende og letter litt på det ellers tunge og alternative uttrykket som Hiorthøy bruker.

Enkeltkarakterers skjebner gjenspeiler fint mye av handlingen for øvrig, og det er veldig lett som seer og relatere seg til mye her, noe som vekker følelser og stemninger i oss.

The Rules for Everything er et spennende prosjekt som har mange gode kvaliteter, tematisk som filmatisk, skjønt snevet av amatøruttrykk nok henger noe tungt over produksjonen som helhet.

Det beste ved denne filmen er da heller kombinasjonen av filosofisk småvittig skildring av liv og levnet, samt dens mange gjenkjennende aspekter, noe som i tilfellet den virker for sær i det minste gjør den underholdende og tankevekkende likevel.

Historien om reglene som setter kaoset og oss mennesker i system er derfor en finfin særegen film som lover godt for regissørens eventuelle neste prosjekt.

(Foto/Copyright: Motlys, Arthaus)

• Klassekampen