Anmeldelse av Unge lovende - Sesong 2, norsk tv-serie fra 2015

Drama Spilletid: 30 minutter

Unge lovende - Sesong 2

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.01.2017]

De tre unge venninnene, Elise, Nenne og Alex er tilbake.

Elise Evensen er sammen med sin beste venn, Anders. Det er bare det at han har kommet inn på en prestisjeskole i London. Elise tar dette veldig tungt og forsøker å fylle tomrommet av Anders med andre gutter og ellers standup om livet sitt.

Nenne jobber som badevakt, men fortiden innhenter henne og sjefen får vite at hun har vært psykisk syk og føler ikke at hun er rett dame til å være badevakt lenger. Det resulterer i at hun skriver en kronikk som hun får publisert i avisen. Plutselig begynner folk å legge merke til henne som skribent.

Alex spiller hovedrollen i en kinofilm som snart skal ha premiere, men skal kjøpe leilighet og må da ha fast arbeid slik banken krever. Det å jobbe som skuespiller og jobbe fast ved siden av lar seg ikke kombinere så godt. Det skaper også splittelser i forholdet hennes med Kimmo.

Det er tid for enda et kappittel om de tre unge lovende vennene som bor i hovedstaden...

‘Unge Lovende’ er en TV-serie som tok både meg og ellers Norge med storm da den kom. Derfor var jeg svært spent på fortsettelsen. Denne sesongen fortsetter der den første slapp. Jeg ønsket sterkt at denne andre sesongen skulle innfri, og det gjør den også. Dette er tvers igjennom et friskt drama om unge lovende kvinner som forsøker å finne sin vei i livet. Det er også tid for litt humor som krydder underveis, uten at serien mister sin troverdighet og styrke av den grunn.

Serien starter på standupscenen med hovedrollekarakteren, Elise Evensen, som nå er blitt mer selvsikker i fremføringen av sine humor fra scenekanten. Også for de andre jentene flyter livet bedre, men som hos alle andre er livet fylt av bølgedaler, og det får de merke på kroppen alle tre i denne andre sesongen av ‘Unge lovende’. Det er ikke lett at livet kommer inn i en ny fase der også ubehagelige og nye endringer i livet trer i kraft.

For mange kan denne TV-serien fremstå som en ‘jenteserie’, men dette er så mye mer enn det. I mine øyne kan gutter / unge menn også underholdes sterkt av denne serien. Det er også mye å kjenne seg igjen i også for den mannlige delen av publikum. Og det at rollefigurene føles så levende og handlingen også aktuell for begge kjønn, er også med på å befeste dette som en serie for alle unge sjeler.

Første sesong fokuserte mer på overgang til å bli skikkelig voksen. I andre omgang har serien mer satt seg og det blir mer fokus på de tre rollekarakterene og deres utfordringer og endringer i livet. Dette gjelder å takle både vennskap, kjærlighet og det å forholde seg til arbeid. Serien tar opp aktuelle problemstillinger rundt psykisk syke, unges utfordrende hverdag, og det å følge drømmen om å bli noe skapende og utrette noe i livet. Skuespillet er bunnsolid hos trekløveret i front. Siri Seljeseth, Gine Cornelia Pedersen og Alexandra Gjerpen fortjener mye ros for at de er så utrolig troverdige i sine rolletolkninger.

Vi får flere kule scener og situasjoner som man husker lenge etter at serien er sett. Vi får også den mest flaue sex-scenen festet til TV-formatet noensinne i Norge. Men også andre minneverdige scener og øyeblikk fester seg på flere forskjellige måter. Det er alt fra såre kjærlighetsbrudd til håpefulle frierier. Denne serien har hele spekteret av det man ser etter i en seriøs TV-serie for og med unge. Vi får også oppleve at rollefigurene er like sårbare som de fleste alle andre er.

Digger hvordan manuset bygger opp rundt rollefigurene. De tre hovedfigurene er veldig forskjellige, men likevel passer de så bra sammen. De utfyller hverandre perfekt og skaper en veldig dynamikk i seriens drama. Alle tre sliter med å finne ut av hva de vil med voksenlivet som ikke blir helt slik de hadde sett for seg på forhånd. Etter å ha sett siste episode, føler jeg en viss vemod og gleder meg til neste sesong av denne fine og kule serien.

Dette treffer også meg som er litt eldre enn kjernemålgruppen. Siri Seljeseth har med andre ord skapt en serie som beviser at den kan fungere utover den første sesongen. Jeg elsket første omgang og andre omgangen er minst like lovende som den første. Om dette fortsetter, kan NRK, Seljeseth og publikum bare smile og glede seg til de neste sesongene med ‘Unge Lovende’.

- Natt til 17. - Realistisk og fin norsk ungdomsfilm

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.

Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Anmeldelser i media av S01