Anmeldelse av Marcus & Martinus - Sammen om drømmen, norsk dokumentar fra 2017

Dokumentar Spilletid: 80 minutter

Marcus & Martinus - Sammen om drømmen - Trailer 24.09.2016

Sjarmerende og tidvis 'elektrisk'

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 19.01.2017]

Tenåringsidolene Marcus og Martinus gås nærmere etter i sømmene i dette portrettet hvor deres mange store øyeblikk de siste årene tar dem mot deres store mål, konserten i Oslo Spektrum i november i fjor.

Daniel Fahre debuterer som langfilmregissør med dette portrettet av noe så sjeldent som to norske barnestjerner. For det er unektelig litt småsurrealistisk å se Justin Bieberske tilstander overfor noe som er helnorsk, men som vi ikke akkurat er bortskjemte med i lille Norge.

De to nordlandske tvillingbrødrene klarer å både sjarmere og engasjere, mye takket være filmens gode driv, sjarm og energi.

Det hele starter med å sikte rett mot hjertene våre, med private bilder og videoopptak av to små sjarmtroll som barn. Her etableres det raskt at de er uadskillelige, de har kun vært borte fra hverandre i 1 dag på det meste, og det er unektelig et likendes og sjarmerende brødrepar vi møter.

Bak guttene får vi se at pappa Kjell Erik står støtt og stødig og følger sønnene over alt hvor de ferdes. Dette føles godt fordi man som voksen seer sitter og lurer på mye rundt ansvaret overfor guttene, deres holdninger og tilnærminger til kjendisstatusen, dets mas og jag. Er det noe man savner ved filmen, som dokumentar, er det nettopp en bedre inndragning av særlig pappaen.

For selv om han er mye med i filmen, hadde det vært veldig interessant å høre direkte fra pappa Gunnarsen hva tanker han gjør seg rundt sønnenes enorme suksess og kjendistilværelse, eventuelle tanker om fremtiden, med mer.

Vi ser ham bli rørt og engasjert titt og ofte, men hadde det ikke også vært interessant å høre tankene hans rundt fenomenet Marcus og Martinus?

Guttenes individualitet er også noe man sitter og funderer på, og heldigvis kommer man litt mer innpå ulikhetene deres etter hvert. Marcus er eksempelvis den mest utadvendte, Martinus er mer lavmælt.

Også rundt dette skulle man likevel gjerne hørt noen tanker fra folkene rundt dem, kanskje spesielt siden guttene nå skyter rett inn i puberteten og identitetsforming for fullt.

Mye derfor fremstår Sammen om drømmen mest som en tilfredsstillende og rimelig ufarlig film, for fansen.

Den er en type dokumentar som ikke tar eller dykker dypere ned i en slik kjendistilværelse enn det bildene og enkeltscener viser. Dette gjør ikke filmen på noen måte dårlig, den bare blir litt forutsigbar enkel og kunne vært fyldigere.

Effekten av dette enkle er det imidlertid lite å utsette på, for filmen innehar en herlig energi, sjarm og driv som ubestridelig reflekterer mye av det positive ved ”merkevaren” Marcus og Martinus, samtidig som vi får kikke bakom artistene også, og dette er bra!

Herlige scener og situasjoner oppstår eksempelvis i krysningen mellom guttene som artister på den ene siden, og som barnslige lekne guttunger og brødre på den andre.

Marcus og Martinus: Sammen om drømmen er med andre ord en skikkelig gladfilm som vil tilfredsstille fansen meget godt, men som dokumentar heller ikke er noe veldig mye tyngre enn som så.

(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon / Fenomen)

Les mer om dokumentaren

• Filmeye.se