Anmeldelse av Jeg, Daniel Blake (I, Daniel Blake), engelsk (britisk) film fra 2016

Drama Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: Alle år

Sosialrealismens far slår hardt fra seg

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 19.01.2017]

Daniel Blake har jobbet som snekker i Newcastle mesteparten av sitt liv da han en dag blir ufør grunnet et hjerteinfarkt. For første gang i livet trenger han hjelp fra staten, men blir møtt med en byråkratisk papirmølje uten sidestykke. Han møter en dag på Katie, en alenemor med to barn som også sliter med å kjempe mot systemet og en hverdag som er veldig krevende.

Regissør Ken Loach er tilbake med nok et samfunnskritisk og sosialrealistisk mareritt av en situasjon. Filmen vant Gullpalmen i Cannes i fjor, noe som er fullt forståelig da den skildrer tematikk som treffer alle som ser den.

I sentrum står altså Daniel Blake som en dag plutselig er tvunget til å gå på sosialkontoret hvor han møtes av endeløse køer, venting, skjemaer, saksbehandlinger og annet krevende, alt bare for å få sykepenger eller muligheten til å få jobbe.

Dave Johns i hovedrollen er strålende, avslappet troverdig og realistisk fremstilt, en mann vi rett og slett lett klarer å identifisere oss med. Dette er selvsagt viktig for hele troverdigheten, og sammen med det tidvis galgenhumoristiske manuset, settes fingeren på mye tragikomisk rundt hverdagssituasjonen av et mareritt Daniel må igjennom.

Men, handlingen går ikke akkurat i den lyse retningen, for Daniel virvles stadig lengre og lengre med ned i byråkratisuppa, og slutten på visa blir som et, om enn noe forutsigbart, knytteneveslag mot staten og dens behandling av enkeltmennesket.

Det er lett å relatere seg til Daniels mange vonde og nedverdigende situasjoner, og tapet av verdighet er kanskje noe av det verste ved å miste jobben. Loachs enormt nakne, rene og rett frem-aktige fremstilling av ting er tidvis litt vel gammelmodig og hjelpeløs, som når Daniel fører pc-musa over selve skjermen, fordi han ikke kan å bruke en datamaskin.

Likevel, her er flust av også slike små og observante skildringer av hvordan mennesker havner oppi situasjoner de aldri verken har bedt om, vil være i, eller kan la være og konfrontere.

En kan alltids beskylde filmen for å noe ensidig og endimensjonalt angripe systemet, og det er det enkleste i verden å heve knytteneven og kritisere ting som ikke fungerer i samfunnet. Måten Loach gjør det på gjør imidlertid at filmen aldri mister hovedfokuset og brodden, nemlig å vise at det oppi regler, søknadsskjema og regelverk er mennesker det dreier seg om, ikke roboter.

Bare dette er kanskje filmens viktigste agenda, dette mye ved å skildre Daniel som den godhjerta og hverdagslig enkle karen han er.

Den britiske sosialrealismens far, i hvert fall filmatisk, har gjort et så sterkt, nakent, troverdig og utvetydig portrett av mann mot system som det nærmest går an, uten å bikke over i det rent dokumentariske. Dette er ikke akkurat noe gladsak av en film, men verdien ligger i helt andre mekanismer.

I, Daniel Blake slår hardt fra seg og viser mesterlig en av filmmediets viktigste funksjoner i å kommentere tiden vi lever i, her nærmere bestemt enkeltmenneskets makteløshet overfor systemets lover og regler. Akkurat dette gjør svært få bedre enn Ken Loach.

(Foto/Copyright: Norsk Filmdistribusjon)

- Vinden som ryster kornet - Brutal og vakker krigsfilm