Anmeldelse av Myntkuppet (Coin Heist), amerikansk film fra 2017

Kriminal, Familie Spilletid: 97 minutter

Forsøk på ung versjon av Ocean’s Eleven møter Breakfast Club'

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.01.2017]

Filmen begynner i det skoleeleven, Jason, ønsker hjelp fra Alices datakunskaper til å forandre karakterene sine i biologi. Hun forteller ham at han må finne seg en annen nerd eller begynne å gjøre lekser som alle andre. Like etter møter politiet opp og arresterer rektoren på skolen for et underslag på 10 millioner dollar. Dette setter hele skolen eksistens i fare.

Elevene Benny, Jason, Dacota og Alice går sammen med en vanvittig plan for å forsøke å redde skolen. De fire elevene er svært forskjellige i både kunnskaper og typer, men jobber bra sammen. Benny er smart og god med maskiner og mekanikk. Jason er skolens store 'fuckup' som aldri gjennomfører noe han starter på. Alice er en datahacker som har brutt seg inn på alle de store stedene for å vite at hun kunne. Dacota er dramaeleven som binder flokken sammen.

De fire blir godt kjent i kampen for å redde skolen. Planen går ut på at de skal trykke mynter på myntverket med litt feil på for så å selge dem for mye penger per stykk. I tillegg til planen skal et skoleball holdes med musikk og band som arrangeres av Dakota. De har også en lærer som henger over dem og forsøker å finne ut av hva de pønsker på. De risikerer fengsel om planen ikke lykkes og kan ende opp med å redde skolen fra undergang om alt går som planlagt...

Denne filmen hadde jeg ikke hørt noe om på forhånd før jeg kom over den på Netflix som en av deres nye egenproduserte filmer. Dette er deres forsøk på en slags ungdomsfilm for hele familien. Filmen klikker nok best for målgruppen til filmen som nok må være mest laget for tenåringer. Men atmosfæren og rollefigurene er greie nok til å fungere okei også for et eldre publikum, selv om du nok skjønner litt lett hvor dette bærer hen.

Filmen fremstår som en slags ung Ocean’s Eleven, bare med mye mindre driv og ikke like stor gjennomslagskraft. Det er også en god porsjon ‘The Breakfast Club’ i filmen med elevene som tilfeldigvis finner sammen. Selve planen å skaffe millioner til skolen og med enorm egen risiko, føles litt snålt for en tenåring å gjennomføre. Men jeg lar tvilen komme filmen til gode. Tror nemlig at de som er noe yngre enn meg vil kjøpe dette bedre enn jeg gjorde.

Alt har en spennende tanke bak med et okei plott og et passe greit drama i bunn. Planen går som en lek i begynnelsen og det er nesten ingen motstand. I begynnelsen har filmen en litt treg fremdrift. Det blir heldigvis noe mer spenning mot slutten og det redder mye av inntrykket. Det ligger også litt småromantikk i luften. Rollegalleriet er også kanskje litt for typisk, og manuset kunne vært bedre sydd sammen. Det føles som filmskaper Emily Hagins har gjort alt veldig enkelt for seg selv, og at hun ikke kommer helt å overbevise oss nok om at det holder hele veien til banken.

Slutten føles også litt søkt, men fungerer på et vis. Synes også at filmen mangler det siste lille ekstra for å ta dette hele veien. Jeg savner litt innhold mot slutten som gir en bedre oppklaring og mer klar slutt på det hele. Det er jo også litt rart at tenåringene har en så smertefri plan for hvordan de skal trykke pengene og så har de ingen clue om hvordan de skal gjøre dem om til skikkelige penger. Skulle ønske at filmen også var litt mer kul og ikke fullt så traust og grå.

Alt i alt er dette en veldig gjennomsnittlig film som er lett sett og lett glemt. I mine øyne sliter filmen litt i begynnelsen og filmen bruker for lang tid å komme skikkelig i gang. Manuset føles mer som et første utkast til et prosjekt som kunne vært hevet flere hakk om manusskribentene hadde fått mer tid på å finpusse på detaljene og skape mer handling rundt selve heistet og hvordan det gjennomføres. Med andre ord er det litt rusk i maskineriet for filmen, men jeg synes at den klarer seg greit til at målgruppen sikkert vil føle dette som helt ok underholdning. Jeg ruller en veldig forsiktig treer på terningen for en film som delvis gav meg i alle fall litt underholdning og var et realt forsøk på en heistfilm for og med tenåringer.

• Thereelbits.com
  • Thefilmphilosopher.com