Anmeldelse av Den store prøven (Bacalaureat), rumensk film fra 2016

Drama Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 9 år

Røff og medrivende rumensk hverdagsrealisme

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 14.02.2017]

Romeo er lege i en liten by i Romania hvor han bor sammen med kona og dattera Eliza. Han jobber hardt for å gi datteren et bedre liv. Tilværelsen i byen er preget av uroligheter, kriminalitet og usikker fremtid. Eliza er imidlertid veldig skoleflink og Romeo prøver å gjøre alt i sin makt for at hun skal klare eksamen, alt for at hun skal kunne flytte til England og studere der under bedre forhold.

Regissør Cristian Mungio vant regiprisen i Cannes i fjor for Den store prøven og vant i 2007 gullpalmen for sin 4 måneder, 3 uker og 2 dager. Igjen er det samfunnet og det hverdagslige liv og levnet som er gjenstand for fokus.

Kamera følger Romeo som en klegg igjennom hele filmen. Det dokumentariske preget av realisme og filming er her med på å dra oss rett med inn i livet hans. Det tar ikke lange tiden før vi derfor også blir knyttet til hovedkarakterene, i denne sosialrealistiske skildringen av en rumensk hverdag. Det er videre flust av knagger og lett gjenkjennelige hverdagstablåer å relatere seg til for oss.

Det er også en tydelig innbakt kritikk til både politikk, samfunnsinstanser og mindre positive sider ved Romania her. I dette ligger også mye av filmens ærlighet, for her fremstilles ting slik det faktisk er, og ikke naivt optimistisk eller rosenrødt. Det er likevel familiebåndene, relasjonene mellom Eliza, moren, Romeo og hans elskerinne, at hoveddrivkraften ligger.

For ja, Romeo selv er en sterk og handlekraftig kar, med klare meninger og et stort hjerte, men han er likevel ikke ensformig fremstilt, han har også sine moralske og etiske sleivsprang på si.

Dette gjør ham bare enda mer troverdig og menneskelig. Det skildres flere steder også brudd med etikk og moral når Romeo velger, til tross for hans oppdragelse og gode hensikter generelt, å bryte regler, om enn kun for å oppnå rettferdighet.

Hvorvidt hans iherdige innsats for å hjelpe datteren bærer frukter skal ikke røpes her, men tittelen spiller selvsagt også på Romeos harde hverdagsprøver i livet, og ikke bare datterens konkrete skoleeksamen.

Den store prøven er svært dedikert, flott narrativt strukturert regissert og er et hjertefølt og troverdig karakterdrama som burde treffe de aller fleste med sitt veldig naturlige skuespill over hele linja.

Filmen er også blottet for overdramatiserte enkeltscener, noe som gjør den litt ensformig til tider, lite virkelig medrivende dramatisk og emosjonell. Dette er dog ikke noe minus, og det står respekt av slutten som er såpass åpen, men samtidig også føles så god.

(Foto/Copyright: Arthaus)

• Time Out London