Anmeldelse av Warcraft: The Beginning (Warcraft), amerikansk film fra 2016

Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 12 år

Warcraft: The Beginning - Trailer 29.03.2016

Blidgjør fansen litt på vei

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.01.2017]

Menneskeverdenen Azeroth står på randen av krig. Det fordi orker innvadrer av Azeroth på flukt fra den døende verdenen Draenor. Orkene kommer gjennom en portal styrt av sort magi som har åpnet seg mellom de to verdenene. Anduin Lothar og Durotan kjemper på hver sin side i krigen på henholdsvis menneskenes og orkenes side. Denne krigen vil vil avgjøre fremtiden deres for all tid...

Warcraft var en film jeg faktisk gledet meg litt til. Spilte først det første Warcraft-spillet og likte det, men når Warcraft 2 kom var det ett av av kuleste spillene jeg spilte i tenårene. Har spilt det veldig mye og ble både glad i verdenen og alle de forskjellige skapningene som hører til der. Senere har jeg spilt mye Warcraft 3 på netting og også såvidt World of Warcraft som ikke var helt min greie. Med andre ord hadde jeg gjort ‘leksene’ mine på forhånd og var klar til å suge inn inntrykk.

Spillselskapet Blizzard Entertainment som har laget alle Warcraftspillene har alltid vært en mester på å lage kule spillvideoer. Har alltid ønsket meg en film i den kvaliteten, men selv om grafikken er god nok i Warcraftfilmen, fikk dette aldri helt den magien som Blizzard klarte å skape med sine animasjonsekvenser som hørte til spillene. Noe kan nok bero seg på at det er mye vanskeligere å gjøre en lang film bra enn en video på under et minutt i varighet.

Føler Warcraft-filmen ble veldig mye effekter og et temmelig hult manus. Manuset oppleves mer som en skisse enn ferdig film å regne. Det blir for åpenbart hva filmen forsøker seg på. En liten dose kliss og kjærlighet er blandet inn med heroisk krig der mottoet er at man skal bruke hjertet sitt. Jeg vil tro at den store fanskaren til Blizzard er brukbart fornøyd med filmen, men jeg hadde nok håpet på noe mer. Sier ikke at filmen er dårlig, bare at det ble litt mye effektpøsing og litt lite håndfast historie. Hadde trodd at Blizzard hadde godkjent et bedre manus enn det som ligger til grunn her.

Det positive er at man kjenner igjen mye fra spillene. Jeg kjenner meg mild om hjertet når små detaljer faller på plass. Rollefigurer ser tøffe passe tøffe ut. Menneskene er også kampdyktige til tross for sin lille kropp. De bruker kløkt og teknikk mer enn bare rå kraft slik som Orcene. Det eneste litt snodige er at Orcene ser vanvittig store ut. Jeg lurte litt på om det egentlig var fysisk mulig for menneskene å hamle opp med dem. Både Orcene og menneskene bruker magikere. For min del er det dem som jeg følte var kulest i filmen. Min ynglingsmetode da jeg spilte Warcraft 2 var å bruke mange trollmenn å gjøre fiendens tropper om til sauer. Derfor jublet jeg litt når den unge magikeren faktisk bruker denne trolldommen også i filmen.

Jeg hadde trodd at regissør Duncan Jones kunne redde denne filmen. Jones har gitt meg store øyeblikk på film før. Blant annet med filmen Moon som er en favoritt i heimen hos meg. Også Sorce Code hadde et interessant konsept og ble en brukbar film. Men Warcraft ble langt i fra Jones beste film. Til det er den for effekttung og med lite dybde i både historie og rollefigurer. Jeg slet ærlig talt litt å engasjere meg i det som skjedde. Det eneste holdepunktet jeg fikk etterhvert var at dette var basert på et spill jeg hadde mange fine øyeblikk fra.

Det er flere lyspunkt i Warcraft-filmen, men dette er langt i fra den filmen jeg hadde håpet på forhånd. Filmens verden har et enormt potensiale og sammen med de utallige fans verden over som Blizzard har tjent enorme summer på, så kunne dette med fordel vært bedre utført. Jeg hadde trodd at Blizzard skulle klare å kvalitetssikre filmen bedre enn de klarte. Dette viser at det ikke er bare, bare å lage film. Filmen legger også opp til en oppfølger og når filmen dro inn over 422 millioner dollar verden over, er det nok grunnlag for oppfølger bare der. La oss bare håpe at oppfølgeren blir mer engasjerende og kulere gjennomført enn denne litt trauste første filmen.

- Source Code - Til tider vellykket sci-fi mysterie

• Imstudent.no
  • Romerikets Blad
  • Krsby.no
  • The Telegraph

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»