Anmeldelse av Julieta, spansk film fra 2016

Drama Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 9 år

Pen og nyansert mor og datter-beretning

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 19.01.2017]

Julieta bor i Madrid med sin datter Antia og de lider begge i stillhet over tapet av ektemannen og faren Xoan. Når Antia blir 18 år reiser hun bort fra moren, uten å forklare hvorfor. Julieta leter høyt og lavt etter henne, men oppdager på veien hvor dårlig hun egentlig kjenner datteren sin.

Julieta gir ikke nødvendigvis mange svar, men dykker isteden inn og ned i menneskers psyke på en måte som bare Pedro Almodóvar kan! Her er det ikke nødvendigvis de kausale forholdende som står i sentrum, men også alt det imellom. Tilbake står man da kanskje litt paff og lurer på hva som skjedde i livet, noe nok mange kan kjenne seg igjen i.

Gjennom mange og lange tilbakeblikk, skildres Julietas første møte med Xoan, at Antia ble født og ulike hendelser i hennes oppvekst. Det er ikke alltid slike tilbakeblikksfortellinger funker, og uskiftningen av skuespillere, eventuelt sminken av dem likeså. Almodóvar klarer det imidlertid veldig godt, og vi blir rimelig oppslukt, mye takket være hans mange digresjoner, avbrekk fra de viktigste sidene ved historien, men som likevel blir fascinerende og underholdende.

I en annen setting, og film, ville dette fort blitt noe urelevant tidsfyll, men den spanske mesterregissøren har i slike partier så godt øye for detaljer, og ikke minst det vakre og skjønnheten i mange sammenhenger, at det er lett å bli oppslukt!

Hovedrollene av Emma Suarez og Adriana Ugarte er strålende og er et godt eksempel på castingen av sterke skuespillere. Se bare på den varme fargebruken i bildene, de lekre (!) 80-tallsklærne, hårfrisyrer og ikke minst altså bruken av pene og særegne karakteristiske skuespillere.

Dette gjør veldig mye av filmen, og det altså på et så garantert gjennomtenkt nivå at selve handlingen ikke nødvendigvis blir den drivende og oppslukende hovedkraften hele tiden.

Julieta blir slik fort en film for dem som liker Almodóvars stil og uttrykk, tematikk og dykk ned i oss mennesker. Den føles også nærmest eksperimentell på et vis, der den ruller og går fremover, tilsynelatende slumpvis med tilbakeblikkene. Den åpne slutten forsterker også mye av handlingens store tidsbredde, og historiens hardnakkede hensikt med ikke å gi svar eller fasitløsninger.

Samtidig er filmen unektelig også strengt regissert der ingenting føles overlatt til tilfeldighetene i måten karakterene tegnes, følelsesmessig, handlekraftige og lamslåtte av hendelser i livet.

Juileta blir til slutt en film som ikke slår like hardt og setter fingeren like bastant på tematikk som Almodóvar tidligere har gjort. Den er også en film for spesielt interesserte, eventuelt for dramaelskere.

Men, den blir da fort medrivende og en fascinerende tegning på oss mennesker, samt ikke minst pen, fordømt pen!

(Foto/Copyright: Another World Entertainment Norway AS)

- Amorøse passasjerer - Vulgær fjolling i lufta
- Under huden - Original historie med blanding mellom et snodig drama og en spenstig thriller

• San Francisco Chronicle
  • Globe and Mail
  • Toronto Star

Spania

Spansk

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«De 10 Bud»

«Final Destination 2»