Anmeldelse av The Accidental Spy (Dak miu mai shing), kinesisk (hong kong) film fra 2001

Action, Komedie, Thriller Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Spiondrømmer blir virkelighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.01.2017]

Jackie vokste opp som foreldreløs på barnehjem. Vi møter vår helt i Hong Kong der han selger og demonstrerer treningsapparater. Han kan også sin Kung Fu og bruker sine kunster for å stoppe noen bankranere i kjøpesenteret der han jobber. Like etter tar en som tror han er faren hans kontakt. Faren ligger på dødsleiet og han blir testamentert noen småting. Men når han følger noen små ledetråder som faren har lagt igjen, begynner ting å skje. Snart blir han involvert som agent for å løse en sak faren hans var involvert i. Dette involverer en forbryterkonge som forsøkes stoppes med alle midler...

Filmen starter med at en reporter som guider oss gjennom den tyrkiske landsbygden. Alt virker så flott og fint helt til hele TV-teamet blir massakrert av noen innfødte med heftige automatvåpen. Scenen er veldig kort, men gir en grei inntrykk av hva vi kan vente oss senere i filmen.

Jeg er stor fan av Jackie Chan som jeg har sett alt for få filmer av for at han skal rettferdiggjøre hans stjernestatus. Føler også det ofte er litt vanskelig å få tak i filmene hans på de fleste nettbutikker og da særlig med norsk tekst. Husker et vagt minne om denne filmen, men gir den en ny sjanse nå.

Jeg så selvsagt en dubbet versjon der helten alltid heter Jackie istedet for Buck Yuen som i den originale versjonen. Filmen begynner som en typisk Jackie Chan film fra denne tiden. Han jobber og så involveres han tilfeldigvis i en masser av drama som han løser med å forsvare seg med kampsport etter beste evne (Som regel veldig spektakulære løsninger).

Vi får se Chan slåss i en trang heis med flere stykker og han kaster seg utfor store høyder med bare sikring av et nett ved en bro. Vi får se en rekke akrobatiske stunt underveis. En del av dem er svært halsbrekkende stunts som at han hopper fra en høy bygning og mange meter over på en heisekran. Filmen har ikke bare slåssing. Det blir også tid til litt biljakt.

Dette er langt i fra Chans beste filmer, men den er fra et par år etter at jeg oppdaget ham. Selv om ikke filmen er av beste tekniske merke har den en del fet action og en mengde slåssescener som gjør filmen verdt å se.

Humoren er passe banal og snål, som scenen da Jackie banker opp en mengde folk og blir offer for elektrisk støt. Da gir han et fjes som minner om en slagpasient og han valter som en zombie ut av scenen. Og for alle kvinnelige Chan-fans så får du til og med se Jackie Chan i nettoen på et marked. Denne scenen har mye humor der rollefiguren til Chan må kjempe for å finne ting å dekke til sine edlere deler med i hele den intense jakten etter å slå kloen i ham.

Dessverre er ikke filmen helt det store. Den ligger hele veien og stanger mellom en to-er og tre-er på terningen. Mot slutten tar heldigvis filmen seg litt opp igjen, men ikke nok til å redde dette fra å føles veldig midt på treet. Selv om selve slutten virker litt småbillig. Men til tross for at starten føles grei i filmen, blir det for mange dødperioder underveis i denne allerede for korte filmen. Tradisjon tro får vi også denne gangen se scener som gikk galt under hele rulleteksten. Men selv om skallet føles som en Jackie Chan-film, mangler mye av sjarmen fra de beste filmene. Chan møter heller ikke verdige kampsportmotstandere som rollefigurer i filmen. I det store og det hele er filmen ganske rotete og kjedelig i lengden. Hvis du er ute etter Jackie Chan-’blockbustere’ se heller ‘First Strike’ eller ‘Rumble In The Bronx’ fra 1996. Begge de nevnte filmene er en grei vei inn i Jackie Chans kampsportunivers, selv om mange kanskje vil holde de eldre filmene høyere.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på TV2-Sumo / Cmore ]

Miramax Films, Dimension Films, Golden Harvest

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Trio - Jakten på Olavsskrinet»