Anmeldelse av Election, amerikansk film fra 1999

Komedie Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Hvem blir skolens president?

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.01.2017]

Dette er en veldig kul film som du aldri vet helt hvor tar veien. Først møter vi en skoleflink jente som går over lik for å kave seg frem i verden. Hun ligger med en av lærerne og manipulerer de rundt henne. Vi skjønner også at det blir en kamp mellom denne jenta og læreren vi følger i filmen. Men det er rom for mange retninger underveis, fordi rollefigurene er såpass kompliserte og ustabile. Det gjør at de vandrer rundt som tikkende bomber og lager med det en hel del underholdning med sitt nærvær.

Filmen handler om læreren, Jim (Matthew Broderick), som setter igang et farlig spill på skolen, der jobben og privatlivet står på spill. Han ønsker først å gjøre det rette, men det er ikke fult så lett som han hadde trodd. Særlig ikke når den flinkeste eleven på Carver High, Tracy Flick (Reese Witherspoon) er med i gamet. Hun har en fortid med Jims beste venn og tidligere kollega. Og Jim begynner å fantasere om henne og andre på sin egen alder, selv om han er godt gift.

Som tittelen antyder handler filmen om et valg der Tracy Flick stiller som eneste kandidat for president i elevrådet på skolen. Dette liker Jim dårlig og snakker en av skolens mest populære gutter til å stille som motkandidat. Tracy blir først irritert fordi hun må møte motstand på veien, men tenker likevel at hun lett kan vinne, men det var inntil Jims lesbiske søster Tammy melder seg på i valgkampen med tyngre skyts enn noen kunne forestille seg. Det blir med andre ord en valgkamp med mye lure og skitne triks i ermet.

Filmen er laget av den temmelig solide regissøren Alexander Payne. Han har nesten bare laget toppfilmer som denne, ‘About Schmidt’, ‘Sideways’, ‘The Descendants’ og ‘Nebraska’. De fleste av filmene til Payne er såpass suksessfulle laget at de også genererte Oscarnominasjoner og noen vant også statuetten. Flest ganger for de interessante manusene til filmene til Payne, som danner solide utgangspunkt for hans regikunster.

Election er en leken film fra et skolemiljø. Liker veldig godt rollefigurene og at filmen stadig overrasker meg. I mine øyne underholdt denne filmen ganske godt, men du skal tåle litt lek med seksuelle fantasier innimellom for å virkelig sette pris på denne filmen, selv om det ikke er veldig mye av det. Dette er ingen feelgoodfilm, men heller ikke det motsatte heller. Det interessante med filmen er å se hvordan ting utvikler seg for rollefigurene. Underveis heier jeg litt på noen av rollefigurene, men det er ikke alltid at ting går helt slik som man hadde sett det for seg. Med andre ord følger filmen livet, og da går det selvsagt litt opp og litt ned.

- The Descendants - En sterk filmopplevelse!
- Sideways - Nesten mesterlig om vinen og livet
- Hva Angår Schmidt - Jack Nicholson i storslag

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Cinematter
  • Movie Metropolis
  • Filmthreat.com

Paramount Pictures, MTV Films, Bona Fide Productions

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«Satanic»

«I Don't Feel at Home in This World Anymore»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»