Anmeldelse av Manchester by the Sea, amerikansk film fra 2016

Drama Spilletid: 137 minutter Aldersgrense: 12 år

Afflecks portrett går rett i fletta!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 05.01.2017]

Når Joe Chandler mister broren sin brått, må han vende tilbake til den lille hjembyen Manchester i Massachusetts. Mot sin vilje er han oppnevnt til verge for brorens tenåringssønn, og han må også ta et oppgjør med egne demoner fra fortiden.

Vi får etter hvert se hva grufulle hendelser som rammet ham og hans ekskone noen år tidligere, men dette er først midtveis i filmen. Kenneth Lonergans drama om en mann som sliter med flere ting går rett i fletta, ikke minst grunnet Casey Afflecks lavmælte, troverdige og sterkt empati- og sympatiskapende karakterfremstilling.

Manchester by the Sea oser Oscar-materiale. Den er et svært stødig og sterkt karakterdrama som lett forståelig går hjem hos dem som skal prissette godt skuespill, manus, en gripende historie og en velregissert helhet.

Afflecks karakter Joe, også kalt Lee, går rett hjem hos oss, vi føler umiddelbart for ham der han beskjedent men tappert jobber seg igjennom livet og hverdagen.

Men, han bærer altså på en vond fortid, og når denne vises i stadige tilbakeblikk, velter følelser inn over oss, og karakterene blir enda sterkere og dypere. Hans onkelbarn i Patrick spilles også veldig bra av Lucas Hedges, og representerer filmens ungdommelige kraft, sjarm og humor.

For historien byr også på små, men herlige innslag av hverdagshumor, hvor situasjonsbetingede sider av livet får oss til å humre og le litt, innimellom det ofte triste og tragiske her. Michelle Williams spiller Randi, Joes ekskone, og på sedvanlig sjarmerende og sterkt vis.

Regissør Lonergans stil klarer å fortelle så veldig mye, både med bilder, musikk, og ikke minst stillhet, noe som føles svært dyktig gjort. Den er noe lang og tung tematisk, men menneskeskildringene her er både dype, mangefasetterte og godt gjenkjennelige på svært mange måter.

Lonergan og Afflecks fantastiske karakterportrett er eksempel på noe man husker i lang tid etterpå, dette er ikke hverdags på film. Joe minner oss på at under et hardt og stillferdig ytre, kan det ligge veldig mye vondt, samt også mye fint og varmt! Nettopp derfor blir Manchester by the Sea så emosjonelt sterk og virkningsfull.

(Foto/Copyright: United International Pictures)

• Wall Street Journal
  • Konstpretton.se
  • San Francisco Chronicle
  • Moovy.dk
  • Filmjunkie.blogg.no

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»