Anmeldelse av Big Stan, amerikansk film fra 2007

Action, Komedie Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Billig humor om fengselslivet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.01.2017]

Stan er en rik og suksessfull forretningsmann som har alt han kan ønske seg i livet. Han deler livet sammen med sin elskverdige livspartner Mindy. Men det er bare det at Stan har tatt mange snarveier i forretningslivet og lever av å lure eldre damer inn i timeshareleiligheter. Dette må han også i fengsel for og blir dømt til 3 års fengsel. Stan skal sone om 6 måneder, men det er bare det at han er livredd for å bli voldtatt i fengselet, og må finne en måte å unngå dette på, fordi han er en svekling av dimensjoner. Redningen blir en noe utradisjonell kampsportmester som forsøker å gjøre det beste med Stan for å forberede ham på fengselslivet. Så gjenstår det å se hvordan Stan klarer seg i fengselet og om han klarer å unngå de store fellene...

Jeg visste ingenting om denne filmen på forhånd og ble positivt overrasket. Nå skal det ikke mye til å imponere meg på litt dumme og fjollete komedier. Liker også godt Rob Schneider, som er bra gøyal og et passe stødig komianker. Uten han tror jeg ikke denne filmen hadde blitt det helt store. Men om du ikke liker Schneider er det bare å styre unna denne filmen også, fordi den inneholder alt som er typisk for ham å være med i. Jeg kan legge til at filmen også er regissert av Rob Schneider, så da skjønner dere virkelig tegningen.

Konseptet er svært simpelt, men heldigvis har filmen nok humor porsjonert utover hele filmen. Filmen er veldig enkel i formen og har omtrent ingen tvister å snakke om. Likevel lo jeg godt av filmen. Scenarioet blir godt utnyttet og det blir mye moro underveis. Det er også en passe grei moral mot slutten som gjør at man faktisk synes mer og mer om den i utgangspunktet så egoistiske hovedrollefiguren.

Du vet litt hva du får når man går til denne filmen. Den innfører ingenting nytt, men er bra morsom. Likevel synes jeg det mangler noe på hvordan filmen er laget og presentert. Dette er nemlig ingen mesterfilm på noe som helst vis, men den gjør nytten om du klikker med den litt smådrøye og simple humoren. Det er også en del andre kjente skuespillere andre enn Rob Schneider. Av de mest kjente finner vi David Carradine, kjent som Bill i Kill Bill-filmene til Tarantino, og i tillegg Sally Kirkland fra en rekke kjente Hollywoodfilmer i alt fra 'The Sting' på søttitallet til 'JFK' på nittitallet. Det er også en del andre mer eller mindre kjente fjes som preger filmen, som ikke er så store navn.

Dette er også en fengselsfilm som spiller på alle de vanlige og gamle klisjeene. Heldigvis har filmen et lite ess i ermet og det er når Stan kommer inn i fengselet og snur opp ned på alt der. Da får vi mye action og derfra og inn har filmen mye komikk å komme med. Før det får vi en slags Karate Kid-inspirert formel som jeg ikke var like fan av. Heldigvis er det noe glimt i øyet og alle rollefigurene er ikke helt som du tror på forhånd.

For min del var denne filmen ganske grei skuring. Lo godt og koste meg bra sammen med en likesinnet komedieelsker. Dette er også en film som bør oppleves sammen med andre med lik humor, ellers blir det nok mye klaging og sutring over at ting ikke er morsomt. Det fordi dette er svært enkel og håndfast humor som snor seg noe over i det overtullete.

Om du stort sett er glad i komedier av det litt enkle slaget, er dette en perfekt film for deg. Filmen fylte mitt behov for meg som er svært altetende på komedier og filmer generelt. Selv om jeg foretrekker det komisk sære, så er billig humor også undervurdert som underholdning i mine øyne. Noen ganger er det litt befriende å ikke tenke å bare le, og dette er virkelig en slik film som bare er ment som rein underholdning og som også er filmmessig såpass midt på treet at den er raskt glemt etterpå også. Heldigvis duger filmen nok til at den føles verdt å se, og er et 'must' om du liker Rob Schneider og hans stil og filmvirke.

• Moviehole
  • Themoviescene.co.uk