Anmeldelse av Alene Hjemme 3 (Home Alone 3), amerikansk film fra 1997

Familie, Komedie, Action, Kriminal Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 7 år

En ny gutt forsøker å legge feller for kriminelle

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.12.2016]

Alt begynner i Hong Kong. Der foregår et toppmøte om en elektronisk chip. Det byes 10 millioner dollar for missilbrikken. De som har laget chipen mistenker at kjøperen vil bygge en missil som ikke kan oppdages på radar. Den som har brikken kan styre hele området. I mellomtiden kjøper noen brikken fra en mann i Silicon valley.

De gjemmer brikken i en fjernstyrt bil lekebil. Etter det bærer rett til flyplassen, men gjennom sikkerhetskontrollen blir posen med den fjernstyrte bilen forvekslet. Den gamle damen kommer hjem med lekebilen som hun gir til nabogutten Alex, som takk for at han måker oppkjørselen hennes. Like etterpå ankommer chip-kjøperne nabolaget, men lover å komme tilbake neste dag da det er lyst.

Alex er åtte år gammel. Hans mor må inn til byen for et viktig oppdrag og da Alex har fått vannkopper, må han bli alene hjemme. Men selv om Alex er liten, så klarer han å skape mye hodebry for den skumle banden på fire personer som skal forsøke å finne igjen den elektroniske chipen før noen merker hva som har skjedd.

I denne tredje Alene Hjemme-filmen er det en ny gutt vi følger, og det føles litt rart. Alex D. Linz er en passe sjarmerende gutt, men ikke helt av samme stjernekaliber som originalgutten, Macaulay Culkin. Linz ligner ikke særlig på Macaulay Culkin, men minner faktisk om ham litt i stemmen. Og ja, skuespilleren heter faktisk det samme som gutten vi følger i filmen. Men selv om Alex spiller hovedrollen i filmen er det Scarlett Johansson, som har fått mest oppmerksomhet i ettertid. Her spiller Johansson en liten ubetyrdlig rolle som Alexs søster.

Vi får en ny film som har noen av de samme elementene som vi kjenner igjen fra de to første filmene, men denne filmen er dessverre mye mer anonym og helt uten karakter sammenlignet med de to første filmene. Og selv om jeg gjerne skulle omfavnet denne filmen, blir den uheldigvis mer og mer skrøpelig etter hvert.

Det blir forsøk fra filmskaperne å gjøre noe nytt med historien til filmen, men dessverre føles alt veldig hult. Og det til tross for en ny vri på det hele. Vår mann Alex er som Kevin McCallister (Macaulay Culkin) en svært smart unge som har en gudegave når det gjelder å bruke allverdens teknologi. Han bruker sin stjernekikkert flittig og ringer politiet flere ganger fordi han ser innbruddstyver i nabohuset. Men politiet finner ingen tegn på innbrudd eller noe som mangler i noen av husene. Gutten har med andre ord ropt ulv, ulv med politiet til guttens store fortvilelse, fordi han vet hva han har sett. Alex er utrolig rå på å kjøre fjernstyrt bil, som er omtrent det mest spennende med hele filmen.

Igjen får vi en gutt på åtte år som legger feller for noen skumle typer som snoker etter en chip i nabolaget. I alene hjemme 1 og delvis 2 godtok jeg den lille smarte og kreative gutten fordi manuset og filmen hadde nok komedie ved seg. Men her har gutten mer å stri med da det er fire inntrengere istedet for 2. Inntrengerne får også gjennomgå mer enn de andre filmene til sammen. Jeg vil tro de fleste ville død av samme behandling på virkelig, noe de kanskje også kunne gjort i Alene Hjemme 2, men der er heldigvis komikken og situasjonene mer innenfor.

Denne filmen blir aldri den festen jeg håper på. Det er noen interessante nye trekk i plottet i begynnelsen av filmen, men etterhvert glir dette bare inn i et elendig og kjedelig spor, der filmens høydepunkt er å se inntrengerne gå i fellene. Men dessverre blir forspillet litt for langt og kjedelig og ikke er fellene og komikken stort å skryte av den heller.

I forhold til de to første filmene, er dette tamme saker. Dette er mer en film for barn og har noe sjarme, men den som almen komedie er den langt i fra nivået i de to første filmene. Også denne filmen tar plass i julen, men uten at dette blir en julefilm av den grunn. Det synes jeg er noe synd, fordi det kunne reddet stumpene for denne filmen.

26.12.2016 sier Pål Frostad: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'En ny gutt forsøker å legge feller for kriminelle': Da gruer jeg meg til film nummer 4 ;)
26.12.2016 sier ReidarsOfTheLostArk: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'En ny gutt forsøker å legge feller for kriminelle': 4'eren får riktignok denne filmen til å se ut som Citizen Kane :)
Jeg lurer også på om det finnes en eneste sjel på jorda som har tatt sjansen på 5'eren...

• Detroit News
  • Reelviews.net
  • San Francisco Chronicle

20th Century Fox

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Mike og Dave Trenger Damer»

«Scenic Route»

«Bert - den siste oskulden»

«The House That Screamed»

«Fredag Den 13 Del 2»