Anmeldelse av The Muppet Christmas Carol, amerikansk film fra 1992

Komedie, Drama, Fantasi, Familie, Musikal Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 7 år

Muppets + Charles Dickens = Julestemning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.12.2016]

Vi skal til London. Jacob og Robert Marley er døde. Før de døde, var Marlyene forretningspartnere med den ondskapsfulle pengeutlåneren Ebenezer Scrooge. Han er gjerrig og jobber som en hest. Scrooge feirer ikke jul og for ham er julen en høytid for pengeinnkreving. Da er det mange utkastelser og en tid for Scrooge til virkelig å skumme fløten og dra inn mye penger for alle som ikke kan betale sine lån. På natt til julaften får Scrooge besøk av noen spøkelser som viser ham hvor grusom han er. Dette gjør sterkt inntrykk på den ensomme Scrooge. Men er han klar for endring? Det vil tiden vise, om hjertet hans varmes opp denne julen...

Filmen bygger på ‘A Chritsmas Carol’ av den britiske forfatteren Charles Dickens. ‘A Chritsmas Carol’ er filmatisert i ørten versjoner og dette er blant de mest vellykkede av den klassiske historien som mange har et forhold til. Historien er meget god og er noe mange kan lære av. Denne versjonen er ganske spesiell med mange vrier og herlige innslag. Filmen er tvers igjennom koselig, utenom Scrooge da som er hjerterå som få. Filmen belyser det faktum at det er mange som ikke har det så bra, og det blir ekstra ille når julen står for døren.

Som krydder brukes de velkjente Muppetene som verktøy for å fortelle historien. Muppetene er veldig sjarmerende og svært artige i alle variasjoner. Det er noe eget å få dem i mange kule små og store roller. Det er mye moro bakt inn i denne filmen som det å få bokstavelig talt rotter som jobber på kontoret til Scrooge. Ellers får vi se Kermit som Scrooges hardarbeidende assistent og selvsagt er Miss Piggy hans kone. Sammen har de noen barn sammen men aller søtest er mini-Kermieten, i velsle Timmy. Gonzo er historieforteller, og i tillegg møter vi gamlingene Waldorf og Statler, den svenske kokken, trommespilleren Animal og mange, mange flere.

Sammen med Muppetene er Michael Caine filmens store stjerne. Han gjør en glimrende jobb i å blåse liv i den harde forretningsmannen. Muppetene gjør som alltid en solid innsats og det også selv om dette er første filmen etter at Muppetskaperen, Jim Henson, gikk bort. Dette er en flott Disney-produksjon, men ble ikke helt den suksessen som var ventet på forhånd. Da den kom ut julen 1992 hadde den blant annet konkurranse av monsterhitten, Alene Hjemme 2. Men filmen tjente okei med gryn, men er blitt litt glemt i ettertid. Dette fremstår som en meget solid julefilm som fortjener å bli plukket frem som kroneksempel for en julefilm for hele familien.

Dette er en musikal og med flotte morsomme og fine sanger. Vi får mange morsomme, fine og rørende øyeblikk. Det gjør denne filmen til film som varmer og gleder både ung og gammel. En skikkelig koselig julefilm med god moral i skikkelig juleånd. Humoren er også noe som frir til hele spekteret av publikum. Det gjør dette til en solid familiefilm og en av de aller beste filmatiserte versjonene av ‘A Christmas Carol’. Digger de velkomponerte sangene og den tvers igjennom kvalitetsjarmen som denne filmen har å by på. Om du liker julefilmer, er dette et ‘must’!

- The Muppets - Finner fram Muppetgleden i deg og serverer god tullehumor ispedd en viss dose sang og musikk

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• MovieCrypt.com

Engelsk, Norsk

Walt Disney Pictures, Jim Henson Productions

• Ebenezer Scrooge
  • Charles Dickens (Gonzo) (Stemme)
  • Bob Cratchit (Kermit) / (Rizzo) (Stemme)
  • Jacob Marley (Statler) / Tiny Tim Cratchit (Robin) / Julespøkelse fra nåtiden (Stemme)
  • Emily Cratchit (Miss Piggy) / Fozziwig (Bjørnen Fozzie) / Skolelærer (Sam) (Stemme)
  • ? (Stemme)