Anmeldelse av It's a Wonderful Life, amerikansk film fra 1946

Drama, Romantikk Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Juleklassiker av de sjeldne!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.12.2016]

Filmen begynner på fiffig vis med at engelen Clarence skal forsøke å redde George Bailey fra å ta selvmord, men for å kunne gjøre det må Clarence se hvem George Bailey er gjennom livet sitt. Og så begynner filmen med starten på George Baileys liv og jobber oss opp mot George når han er på selvmordens rand.

Vi følger George gjennom flere tiår helt fra han som guttunge reddet livet til broren Harry og alle de andre han hjelper og steller godt med av venner bekjente og andre som bor i byen hans. Han får tildelt mange lukrative tilbud, men tenker ikke på penger og heller på andre personers lykke og økonomi, slik faren hans har lært ham opp. Vi får se at livet går opp og ned gjennom depresjoner i samfunnet, gjennom verdens kriger og på kjærlighetsfronten.

Dette er regnet av mange som en av de beste julefilmene som er laget fra Hollywoods hold. Jeg er gjerne fan av de gode gamle gode klassikerne, og dette var en jeg hadde gått glipp av. Det er ofte en grunn til at en film får klassikerstempel på seg og det er også tilfelle med “It’s a Wonderful Life”.

Flere filmer begynner omtrent på slutten og tar seg et hopp tilbake i tid for å vise oss hvordan ting gikk til. Det er også tilfelle her. Og selv om vi vet at det må gå mot litt av en krise er det langt i fra gitt hva som skjer underveis. Synes også at filmen forteller en kul og inspirerende livshistorie med en fiffig vri mot slutten.

James Stewart, bedre kjent fra ‘Rear Window’ og ‘Vertigo’, spiller hovedrollen som George Bailey. Og den rollen spiller Stewart med bravur. Han bærer skuespillet i filmen på sine skuldre og viser også i relativt ung alder at han er en mann for store anledninger. Han viser et stort følelsesregister i sin rolletolkning og man blir imponert over hvordan Stewart påvirker og styrer filmen i riktig retning.

Denne filmen tilhører amerikanernes stolte juletradisjon. Og det merkes med god stemningsfull julefeiring på slutten av filmen. Filmen begynner også på den samme julaften full av snø i tett driv. Juletreet er pyntet og man kan nesten lukte maten som serveres, men for hovedpersonen er det ikke akkurat jul som står i hodet på ham, men heller en mørk suppe. Jeg la også merke til at filmen er en av de filmene som settes på TV i ‘Alene Hjemme’ fra 1990.

Frank Capra har laget en flott og interessant film. Dette er også mitt første møte med Capra som filmregissør og det gav virkelig mersmak. Filmen har god moral og lærer oss at mange valg i livet vårt kan gjøre stor forskjell på de rundt oss. Og hvor mye et menneske i en viktig posisjon kan påvirke lokalsamfunnet. Filmen inspirerer meg til å se hvordan jeg selv lever mitt liv og behandler mine medmennesker.

Alt i alt er dette et sterkt drama og en klassisk film som forteller en inspirerende historie. Filmen har flott og levende dialog med mest jordnære rollefigurer i sterk kontrast til filmens onde finansmann, Potter. Vi får en film som er lett å følge med på og samtidig har litt dybde og karakter. For meg var dette første møte med “It’s a Wonderful Life”, og definitivt ikke det siste. For meg rørte dette noe i meg og gav meg en feiende flott julestemning. Og selv om det også er noe mørke i filmen, er hovedbudskapet veldig fint og det er jo også en grunn til at filmen nettopp har fått tittelen: “It’s a Wonderful Life”.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på Netflix ]

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Arkansas Democrat-Gazette
  • About.com

RKO Pictures

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Mike og Dave Trenger Damer»

«Scenic Route»

«Bert - den siste oskulden»

«The House That Screamed»

«Fredag Den 13 Del 2»