Anmeldelse av Julenissen 3 (The Santa Clause 3: The Escape Clause), amerikansk film fra 2006

Eventyr, Komedie, Familie, Fantasi Spilletid: 92 minutter

Julenissen får problemer med Frost i julemaskineriet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.12.2016]

I denne filmen skal Julenissen og hans nissekone ha barn. Og imens foreldrene til nissekonen er på besøk og julen snart står for døren kommer Jack Frost på besøk. Frost blir dog fornærmet over at ingen vet hvem han er. Derfor forsøker Jack å ødelegge på Nordpolen i alt maskineriet. Han vil også ta over selve julenissegjerningen og skaper et realt kaos på Nordpolen. Vil Scott Calvin klare å skape balanse i regnskapet igjen og bringe juletradisjonene tilbake slik de er ment å være?

Da var det dags for den tredje Santa Clause-filmen. Tim Allen kler seg i nissekostyme for tredje gang. Og nettopp Allen er den jeg liker best av skuespillerne i filmen, og det kommer fra en som ikke er særlig fan av Tim Allen. Denne filmen fortsetter trenden nedover film for film i denne filmserien. Resten av skuespillerne fungerer mer som dukker som er med fordi de må. Jeg lurer også på hvorfor hovedalven på Nordpolen er borte i denne tredje filmen? Er han blitt for gammel?

Vi får en julefilm uten noe særlig magi. Det blir for mye krangling og en maktkamp mellom Julenissen og jack Frost preger filmen. Men denne Jack Frost er ny i filmen og er langt i fra kul nok gjennomført som rollefigur. Han blir bare en dott i denne filmen som minner mer om en plastikkfigur enn en skikkelig eventyrfigur.

Plottet i filmen er alt for enkelt med en halvond misunnelig Jack Frost som ødelegger for julen. Ingenting plager den alltid så positive og snille Julenissen, men så klarer Jack Frost selvsagt å lure nissen. Det gjør at Frost tar over som Julenissen og gjør Nordpolen om til en fornøyelsespark. Dette liker Scott Calvin dårlig og må selvsagt redde julen igjen.

Selv humoren i filmen er ikke stort å rope hurra for. Det eneste i nærheten av artig er at Julenissen har en RedDeer-maskin istedet for RedBull og også nissen synger ‘Northpole, Northpole’ istedet for ‘New York, New York’. Og når disse er beste spøken, så sier det litt om filmen. Ellers blir det mye mumlende og fjertete reinsdyr, overivrige alver og Julenissens evige problemer med å skape total harmoni.

Filmen forsøker seg også på en 'Back to The Future'-vri mot slutten også. Og heldigvis er slutten det beste med filmen, men det tar alt for lang tid før denne filmen kommer igang. Vi får også det meste av julestemningen de siste minuttene. Det er vel ikke noen avsløring at alt ordner seg til slutt, slik det alltid gjør i slike filmer. Igjen er dette nok en film som passer best for barna.

Alt i alt er dette en svært forglemmelig julefilm som jeg garantert ikke kommer til å prioritere å se igjen. Ikke føler jeg dette var noe spesielt hverken for barn eller voksen. Humoren er svært lite fremtredende eller fungerende og når ikke julestemningen heller kan sies å være et pluss i denne filmen, er dette mer eller mindre krise. Likevel er det noen småting som redder denne filmen fra å havne helt i avgrunnen. Mot slutten er det flere positive tendenser å spore, men likevel ikke nok til at jeg ruller noe annet enn en soleklar toer på terningen. Med andre ord var ikke dette helt den avrundingen av Julenissen-trilogien som jeg hadde håpet på.

- Julenissen - Julenissen må finne seg en nissekone for å redde julen
- Nå er det jul... igjen - Fra karrièrejeger til julenisse på heltid...

- Julenissen - Julenissen må finne seg en nissekone for å redde julen

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Julefilmfestival.blogspot.no
  • Grouchoreviews.com
  • San Francisco Chronicle
  • Thefilmfile.com

«Resident Evil: The Final Chapter»

«Underworld: Blood Wars»

«Valerian and the city of a thousand planets»

«Vår vingård i Bourgogne»

«Pippi Langstrømpe drar til sjøs»