Anmeldelse av Tomten är far till alla barnen, svensk film fra 1999

Komedie Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 11 år

Julefeiringen som er dømt til å misslykkes...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.12.2016]

Sara forsøker er sammen med sin store kjærlighet i psykologen Janne (Mannen hennes). De bærer begge på en hemmelighet som skal få stor betydning for julefeiringen som står for tur. Sara har nemlig invitert alle sine tidligere eks-menn som hun har hatt opp i gjennom historiens løp. Hun har også barn med tre av dem, og ting føles mildt sagt kunstig for Janne som må deale med at eksmennene til Sara deler saftige historier fra Saras tidligere sexliv.

Under middagen forteller Sara en hemmelighet som hun vil gi som en julegave til Janne. Og det er at hun er gravid og skal ha barn med Janne, men det er bare det at Janne ikke har fortalt til Sara at han har sterilisert seg. Han tar derfor ikke nyheten med stor entusiasme og lurer heller på hvem som er faren og hvem hun kan ha vært utro med. Det skaper mildt sagt litt av et kaos i julefeiringen...

Jeg så nylig filmen ‘En underbar jävla jul’ fra 2015, som jeg likte godt. Derfor fikk jeg anbefalt denne filmen av noen facebook-filmfans, som er noe lignende og var nok en sterk inspirasjon til ‘En underbar jävla jul’. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilke filmer som er best av de to. Begge har sine styrker, men ligner veldig mye på innhold og form, selv om det er to noe forskjellige historier.

Jeg liker godt å se hvordan vi mennesker ikke tør å si ting rett ut og hvilket rabalder det kan bli når man overtolker situasjoner og det som kommer frem i samtaler og rykter man hører fra hverandre. Humoren i filmen er passe dramatisert med en rekke situasjoner som utspiller seg ut i fra hva folk sier til hverandre i selskapet og hvordan rollefigurene reagerer på dette. Det skal jo også sies at julefeiringen involverer en god del alkoholholdig drikke som ikke akkurat er med på å bremse all kranglingen.

Filmen starter med en amerikansk julelåt i introtekstene, men så kommer åpningscenen som gir meg noe julefilmturnoff med de to hovedrollefigurene som har sex i et skap. Videre blir dette mer sort komedie enn veldig julete. Filmen foregår riktignok på julaften, og viser julen slik den er i regi av de voksne, men på bekostning av barna. Med andre ord er moralen dårlig i denne filmen med utroskap, uhygge og beskyldninger i øst og vest.

Dette er noe du trygt kan si er en annerledes julefilm. En slik julaften unner jeg ikke noen å oppleve selv, men som på trygg avstand på film, kan være ganske moro likevel om man liker litt småsorte komedier. Med andre ord er dette ikke en film å se om du som barn har negative opplevelser fra krangling eller mye alkohol i hjemmet i høytiden. Og i det store og det hele er dette en film mer for de voksne, og ikke en familiefilm man ser med barna.

Filmens historie er ganske vellykket og underholdende regissert, men det mangler noen småting for meg for at dette virkelig skal glimre. Likevel anbefaler jeg filmen for deg som også liker å le av det tragikomiske som skjer ut i fra en julefeiring som går virkelig skeis. På mange måter måter minner dette også litt om den norske dogmefilmen ‘Når nettene blir lange’ fra år 2000. Skuespillet i ‘Tomten är far till alla barnen’ er også svært vellykket med Peter Haber (Kjent som Beck) og Katarina Ewerlöf i spissen. Om du likte ‘En underbar jävla jul’ så er dette verdt å prøve seg på. Dette er litt mindre julete, men drar ting også litt lengre til tider.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på TV2 Sumos - Cmore ]

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Letterboxd.com
  • Thrillmesoftly.com
  • filmtipset.se
  • Julefilmfestival.blogspot.no

Sverige, Norge, Finland

Svensk

Sonet Film AB, Yellow Cottage AS, Filmlance International AB, The Chimney Pot AB, TV 1000 Sverige AB, Sandrew Metronome Sverige AB, BV Film A/S,, Kinoproduction Oy

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Trio - Jakten på Olavsskrinet»