Anmeldelse av O, jul med din glede (Christmas with the Kranks), amerikansk film fra 2004

Komedie, Drama

Familien som forsøkte å rømme fra julen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.12.2016]

Filmen åpner med herr og fru Krank sitter i sengen. Like etter sender de datteren avgårde til flyplassen, fordi hun skal til jungelen i Peru. På vei tilbake i bilen snakker Kranks om at julen ikke kommer til å bli det samme uten datteren. Luther Krank vil helst dra på cruise til Bahamas i julen og skippe julen for å spare penger. Og det beste av alt er at cruiset bare koster halvparten av det de brukte på julen til vanlig. Han får såvidt med kona på ideen, men det er ikke så lett som de tror.

Naboene forventer nemlig en del julepynt og dekorasjoner i nabolaget. Nabolaget presser og presser på for å få Kranks til å feire jul igjen som vanlig. Og akkurat da de tror alle har gitt seg, kommer datteren hjem til jul likevel. Det gjør at Kranksfamilien bare har få dager for til å fikse alt de pleier for julen. Det gjør at alt blir mye dyrere og vanskeligere enn vanlig fordi de er sent ute og kan se langt etter pengene de ville spare. Etter det får vi et julerace.

Fra første stund merker vi at dette er en veldig typisk lett komedie med hovedrollefiguren som blir så våt som det går an å få bli i regnet fordi han ikke vil ha en paraply fra nissen. Og etterhvert blir det også mye knall og fall og forsøk på å presse frem spøker. Likevel er jeg delvis med på notene og ler av alt jeg kan få ut av denne filmen. Alt som går galt går galt. Filmen spiller på alle de vanlige juleklisjeene. Humoren er svært overdreven og krampaktig.

Og som vanlig finner vi en typisk Tim Allen i kjent driv. Han er stort sett med i de litt enklere komediene og er et brukbart anker, men han blekner sammen med de største komediestjernene. I andre førende roller finner vi Jamie Lee Curtis fra ‘True Lies’ og ‘Halloween’ samt Dan Aykroyd fra ‘Blues Brothers’. Det virker som om alle skuespillerne skjønner at filmen ikke er morsom nok og forsøker derfor å overspille maksimalt for å forsøke å skape ekstra energi til hver eneste spøk. Det er dog en viss kjemi mellom Allen og Curtis.

For noen blir dette kanskje litt vel mye, men jeg vil tro at barna vil like filmen bedre enn foreldrene. Dette er jo også en julefilm som har ganske grei julestemning i seg, selv om dette aldri hever seg over gjennomsnittet av andre julefilmer. Det er dog noen replikker og situasjoner som fremkaller litt latter, men for det meste er filmen litt mer ‘over the top’. Dette er langt i fra noen klassiker, men likevel lar jeg tvilen komme filmen til gode og ruller en sylsvak treer på terningen. Moralen er i alle fall god med at i julen skal man tenke på andre først og ikke bare digge seg selv.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på Netflix ]

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• Reelviews.net
  • Julefilmfestival.blogspot.no
  • Chicago Tribune

Revolution Studios, 1492 Pictures, Skipping Christmas

«Lego®Batman filmen»

«Fifty Shades Darker»

«Rings»

«Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?»

«A Nightmare On Elm Street Part 2 - Freddy's Revenge»

«Trio - Jakten på Olavsskrinet»