Anmeldelse av Assassin's Creed, engelsk (britisk) film fra 2016

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 12 år

Assassin's Creed - Trailer 11.05.2016

God overgang fra spill til film.

[Skrevet av: KrisM, Dato: 22.12.2016]

Ved å gå tilbake til forfedrenes minner, søker Callum Lynch etter en betydningsfull gjenstand som kan gjøre slutt på en krig som har pågått i tusenvis av år.

Assassin`s Creed er basert på TV-spillet med samme navn. Ofte har overgang fra spill til film et vaklende resultat. Derfor var det både forventninger og tvil på lur når denne anerkjente serien skulle satse mot kino.

Men resultatet var lovende i startgropa. For det første, så blir historien presentert på en forståelig og konkret måte i kontrast til TV-spillenes mytiske, steg-for-steg forklaring. Hovedpersonen, Michael Fassbender, spillet godt og vi får innblikk i en trøblete barndom som resulterer i karakterutviklingen hans. Det er lett å ha empati for mannen.

Filmen foregår altså i to parallelle tidsrom. I nåtiden går hovedpersonen inn i en slags maskin som åpner opp til gjenlevbare minner flere hundre år tilbake i tid. Sistnevnte byr på solide actionscener og det beste innen dataanimert grafikk.

Men fortiden er også presentert nokså personlighetsløs og tam for handling. Det er lite som gjør at epoken eller hovedpersonen for den saks skyld vekker noe særlig interesse. I stedet er det et hurtigtog av stunts og kampsekvenser, men disse får ikke mening utover et stadig display av slag og spark.

I sekvensen som spiller seg ut i nåtiden derimot, er det mer kjøtt på beina. Her er det konspiratoriske ideer, tvilsomme lederskikkelser og et slags skall av et oppdrag som hovedpersonen må jage etter. Ideen er spennende, om enn klumsete og fremskyndt mot slutten av filmen.

Jeg savner også en bedre fremstilling av disse berømte snikmorderne som vokter en betydningsfull, hemmelig gjenstand fra å havne i feil hender. I stedet, blir disse servert som en samling av halvgale sektmedlemmer som kun koser seg med blodsutgytelse. Synd, fordi det er jo mer til disse karene og damene enn det.

Assassin`s Creed gjør det godt på mange områder. Solid action, flott datagrafikk og en spennende ide i bunn. Introduksjonen er god, men utgangen er noe vaklende og med en duft av oppfølger, hvor interessen videre kun er lunken. Men dette er definitivt en av de bedre overgangene fra spill til film.

Velregissert action og en god ide i bunn, men litt for fremskynd mot slutten (omtalt ved SF Kino).

Terningkast: 4

• The Telegraph
  • Moovy.dk

England, USA, Frankrike

«Manchester by the Sea»

«The Autopsy of Jane Doe»

«Valkyrien»

«Collateral Beauty»

«Mike og Dave Trenger Damer»

«Scenic Route»

«Bert - den siste oskulden»

«The House That Screamed»

«Fredag Den 13 Del 2»