Anmeldelse av The Snowman, engelsk (britisk) kortfilm fra 1982

Animasjon, Kortfilm, Eventyr, Familie, Fantasi, Barne-tv (NRK) Spilletid: 26 minutter

Gutten, snømannen og deres julaften

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.12.2016]

Filmen handler om en gutt som gleder seg stort over den første snøen den julen. Han bygger en stor snømann som han blir glad i. Og etter klokken slår 12 på og julaften begynner, våkner snømannen til liv, og dette merker den gutten som sliter med å sove. Gutten får da sitt livs snøfulle juleopplevelse...

Jeg husker godt denne filmen fra da jeg var liten på julaften. Jeg så den på NRK og ble grepet av hvor stemningsfull og koselig filmen var og fortsatt er i dette gjensynet. Skaffet meg filmen på DVD, og angrer ikke på det. Du kan blant annet kjøpe filmen hos Platekompaniet.no.

Det er et kunststykke å lage en film uten lyd, og denne filmen filmen gjør det med bravur. Med andre ord er dette som en stumfilm å regne. Musikken er meget vakker og leverer virkelig en flott opplevelse sammen med bildet. Filmen og trykker på alle de rette knappene i følelsesregisteret. Kortfilmen ble også i 1982 nominert til Oscar for beste animerte kortfilm.

Filmen bygger på Raymond Briggs klassiske bildebok. Dette er en enkel men vakker liten historie om en snømann som kommer til liv og leker med gutten som lagde ham på julaften. Men selv om kortfilmen har en enkel historie, er den ganske magisk på sitt mest intense.

Tegnestilen er veldig særegen med fine runde former og et sjarmerende preg med en litt rustikk fargelegging, nesten i stil med de gamle farge-TV-ene jeg vokste opp med. Filmen er svært vakker med ‘We Walking in the Air’-scenen som det stort høydepunkt med guttesopranen som synger så reint og nydelig at man nesten begynner å gråte.

Filmen fanger en fin barndomsjul slik alle unge drømmer om. Vi får se gutten og snømannen komme til snømannbyen der også julenissen holder til. Denne filmen gav meg både god nostalgi, flott julestemning og en kunstnerisk opplevelse av de sjeldne. Bare synd ikke filmen var lengre. Skulle gjerne fått mer av dette mesterverket levert av regissør Dianne Jackson.

Kortfilmen ‘Gutten og snømannen’ er en glemt liten skatt som få vet om. Den er en kort og særdeles nydelig animasjonsopplevelse som bare venter på å bli oppdaget av folket. Filmen er bare 25 minutter lang og blir nok lett en slager hos alle som er litt barnslige av seg, elsker animasjonsmediet eller har barn i huset. Det at filmen ikke har tale, gjør at den passer for barn i alle aldre. For min del er dette garantert ikke siste gang jeg ser denne filmen til jul.

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

Les mer om kortfilmen

England

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»